Nieuwe richtlijn Prikkelbare Darm Syndroom

0
606
stoelgang

 

Er is een nieuwe richtlijn voor de behandeling van
het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS). De vorige richtlijn was sterk verouderd en
gold alleen voor de huisarts.

Antidepressiva en probiotica kunnen nu worden ingezet bij PDS.

De nadruk werd gelegd op stress, maar dit is helemaal niet de oorzaak van PDS.
Ook het eten van vezelrijk voedsel is achterhaald. Wetenschappelijk onderzoek
toont aan dat onoplosbare vezels in volkoren producten extra klachten kunnen
geven. Antidepressiva
– als middel om de pijn te verminderen en de kwaliteit van leven te verbeteren
– en probiotica kunnen nu ingezet worden bij PDS.

De richtlijn betekent niet dat alles over PDS wetenschappelijk voldoende
onderzocht en bewezen is. Ervaringen in de praktijk blijken soms totaal anders
te zijn. Van geen enkel voedingsmiddel is wetenschappelijk aangetoond dat
PDS-patiënten er niet tegen zouden kunnen, terwijl de praktijk leert dat veel
PDS-patiënten dezelfde voedingsmiddelen, zoals gasvormende voedingsmiddelen,
mijden. Dit is nu wel in de richtlijn opgenomen.

Het
Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) nam het initiatief tot het samenstellen
van een nieuwe, multidisciplinaire richtlijn voor PDS. De Prikkelbare Darm
Syndroom Belangenvereniging (PDSB) was, naast diverse beroepgroepen (artsen,
diëtisten) vertegenwoordigd in de werkgroep

PDS
In totaal lijdt vijf tot
tien procent van de bevolking aan PDS. Meer vrouwen dan mannen hebben PDS.

Mensen met PDS hebben regelmatig buikpijn, obstipatie, diarree
of een combinatie, een opgeblazen gevoel, krampen of last van gasvorming. Soms
voelen ze zich beter na de stoelgang.

Onbegrip uit
de omgeving is vaak een groot probleem. De arts dient daarom de patiënt en de
klachten serieus te nemen. Een duidelijk oorzaak van PDS ontbreekt nog steeds,
maar dat betekent niet dat PDS ‘tussen de oren’ zit. De richtlijn maakt korte
metten met dit oude denken.

Lees in ons dossier ‘Gezonde darmen’ alles over een gezonde spijsvertering, stoelgang en je immuunsysteem. Je kunt zelf
veel doen om ze in goede conditie te houden.

Klik hier om direct door te gaan naar het dossier ‘Gezonde darmen’.