Pak je voorjaarsmoeheid aan

0
784
succes

Eindelijk kunnen de wintertruien naar zolder en breken de eerste warme zonnestralen door. Een lentezonnetje maakt ons positiever en vrolijker. De dip van de wintermaanden lijkt te verdwijnen. Toch maakt de lente niet iedereen blij. Tijdens de herfst en winter gaat ons energieniveau omlaag. We zijn weinig buiten en sporten minder. Ook eten we vaak minder fruit en groenten dan in de zomer.

Eindelijk kunnen de wintertruien naar zolder en breken de eerste warme zonnestralen door. Een lentezonnetje maakt ons positiever en vrolijker. De dip van de wintermaanden lijkt te verdwijnen.

Toch maakt de lente niet iedereen blij. Tijdens de herfst en winter gaat ons energieniveau omlaag. We zijn weinig buiten en sporten minder. Ook eten we vaak minder fruit en groenten dan in de zomer.

Voor velen is de accu leeg na de winter. Een combinatie van deze factoren kan leiden tot voorjaarsmoeheid.

Veel mensen zijn oververmoeid, voelen zich neerslachtig en hebben de neiging zich terug te trekken. ӬӬMet voorjaarsmoeheid (ook wel de voorjaarsdip genoemd) bedoelen we de nasleep van de winterdip, waarbij je mentaal moe bent van het afwachten op betere dagen.

Vermoeidheid, futloosheid en een verminderde conditie kunnen met de volgende tips verholpen worden.

Maak je lichaam klaar voor de zomer!

1. Verander je voedingspatroonӬ
Koop vers en gezond voedsel en drink voldoende water op een dag. Zorg dat je voldoende vitamine binnenkrijgt en let op variatie en regelmaat. ӬӬ

2. Ga veel naar buitenӬ
Als je buiten bent is de zon heerlijk, maar binnen merk je er weinig van. Wie veel buiten is in de lente, voelt zich energieker en presteert beter op geheugentaken.

Bovendien blijkt uit onderzoek dat we meer open staan voor nieuwe informatie. ӬӬ

3. Beweeg!Ӭ
Als het weer verbetert, sporten we ook meer. Maar vooral sporten in de buitenlucht heeft invloed op ons humeur. Dit kan komen door een verhoogde aanmaak van het feel-goodhormoon endorfine en de stijging van vitamine D.

Trek dus je hardloopschoenen aan of pak die fiets, je zult merken dat je een stuk vrolijker thuis komt en je accu weer oplaadt. ӬӬ

4. Breng regelmaat aan in je slaaptijdenӬ
Ruim een kwart van de Nederlanders is oververmoeid. Zorg dat je voldoende nachtrust hebt en gooi het raam gelijk open als je ‘s ochtends wakker wordt, zodat de lentezon je kamer in kan schijnen. Op die manier kan je lichaam zich het best herstellen”¨”¨

5. Wat wil je? Ӭ
Bedenk wat je echt wilt en leef hiernaar. Ben je niet blij met je baan? Kijk rustig eens naar iets ander. Een nieuw seizoen, een schone lei! Lees ook eens het artikel: ‘Leef jij het leven dat je wil‘ met tips die je helpen richting te geven aan je leven.

Lees ook:

Verwelkom de lente: 5 tips

Ben jij overbelast?

Haal de winter uit je lijf in 5 stappen