Passief of agressief? Wees liever assertief!

1
1139

 

Zeg jij vaak ‘ja’ terwijl je ‘nee’ bedoelt? Of reageer je juist bot als je niet aan het verzoek van de ander tegemoet wilt komen?

Als je te veel rekening houdt met anderen (passieve stijl) bestaat het risico dat mensen over je heen lopen. Als je alleen je eigen belang ziet (agressieve stijl) kun je anderen kwetsen en is de kans op ruzie groter. Zowel de passieve als agressieve stijl van communiceren is niet effectief.

De meest doeltreffende stijl is de gulden middenweg: de assertieve manier van communiceren.

Als je assertief bent, kom je op voor je eigen belangen zonder onderdanig of grof te worden. Dit betekent dat je je behoeften op een directe, eerlijke en gepaste wijze uit. Je kunt hierbij de volgende vier stappen volgen.

Assertief in 4 stappen

Oefen met de 4 stappen voor assertiviteit. Je kunt de stappen uitschrijven, als je een situatie van tevoren ziet aankomen. Maar dit hoeft niet, het daadwerkelijk doen is het belangrijkste.

Stap 1: Benoem je waarneming zonder een mening of oordeel klaar te hebben
‘Als ik twee shirts en een paar schoenen van je op de grond in de woonkamer zie liggen …’

Stap 2: Benoem je gevoelens
‘… voel ik me geïrriteerd …’

Stap 3: Maak je behoefte(n) duidelijk

‘… omdat ik behoefte heb aan orde in huis.’

Stap 4: Zeg duidelijk wat je wél wilt

‘Zou je je spullen willen opruimen?’

Goed ‘nee zeggen’ heeft ook te maken met assertiviteit en weten wat je wilt. Als je iemand voor de eerste keer ‘nee’ verkoopt, kan de ander verbaasd zijn en je proberen over te halen. Geef anderen dus de tijd om te wennen aan je nieuwe manier van communiceren. En laat eventuele negatieve reacties je niet tegenhouden om de verandering door te zetten.

Wil jij weten hoe je op een goede manier ‘nee’ zegt? Bekijk dan de tips voor ‘nee zeggen‘.

Auteur: Merel Haverman

Merel Haverman is wetenschapper bij het Trimbos-instituut en medeauteur van het boek Mental fitness – verbeter je mentale conditie. Zij is betrokken bij de ontwikkeling van en het onderzoek naar online therapie ter bevordering van mentale gezondheid en geluk.

1 REACTIE

  1. Natuurlijk zijn dit de voor de hand liggende tips als het gaat om wat je zou kunnen doen. Probleem is alleen dat veel mensen best wel weten wat ze moeten doen, alleen ze doen niet wat ze weten dat ze moeten doen. Dit doen ze omdat ze in de conditionering in hun jeugd bepaalde ervaringen hebben gehad die ervoor zorgt dat ze vinden dat ze het niet waard zijn, niet kunnen of niet mogen van zichzelf… Tips voor de buitenwereld zijn handig, maar niet voldoende voorwaarde voor de meeste mensen om die verandering te bewerkstelligen. Het onderliggende zelfvertrouwen en zelfwaardering zal eerst opgebouwd moeten worden en ze zullen zich bewust moeten worden van de onbewuste patronen waar ze in zitten.