Sigaretten 'onzichtbaar' in winkels helpt

0
757

Het onzichtbaar opstellen van sigaretten in winkels kan het aantal rokende tieners laten dalen. Dat blijkt uit een nieuw Amerikaans onderzoek. In Engeland, Ierland, IJsland en Canada geldt al een verbod op het zichtbaar opstellen van sigaretten in winkels. De nieuwe studie toont aan dat jongeren minder snel sigaretten kopen als ze uit het zicht, onder de toonbank, worden bewaard.

Het onzichtbaar opstellen van sigaretten in winkels kan het aantal rokende tieners laten dalen. Dat blijkt uit een nieuw Amerikaans onderzoek. In Engeland, Ierland, IJsland en Canada geldt al een verbod op het zichtbaar opstellen van sigaretten in winkels. De nieuwe studie toont aan dat jongeren minder snel sigaretten kopen als ze uit het zicht, onder de toonbank, worden bewaard.

Sigaretten onzichtbaar

Annice Kim van het onderzoeksinstituut RTI
International en haar team onderzochten door middel van een online game meer
dan 1.200 jongeren in de leeftijd van 13 tot 17 jaar. De studie volgde de
aankoop van de jongeren terwijl ze aan het ‘winkelen’ waren in verschillende
virtuele winkels. Sommige winkels hadden open displays met tabaksproducten,
terwijl in de andere winkels de sigaretten strategisch verborgen lagen in een
gesloten kast. Ook tabaksreclame was of prominent zichtbaar, verborgen of
verboden. De tieners kregen de opdracht om een drankje en een hapje te kopen en
twee extra items bij de kassa.

Hoewel
de caissières geen sigaretten aan de tieners mochten verkopen, waren de
onderzoekers vooral geïnteresseerd of de tieners er bij de kassa wel om
vroegen.

Het resultaat: Het verbod van alle tabaksreclames in de winkel bleek een
minimale impact op het sigarettenkoopgedrag te hebben. Echter, bij het winkelen
in de winkels waar tabaksproducten verborgen lagen, was slechts 32 procent van
de tieners zich bewust van de beschikbaarheid van sigaretten. In de winkels
waar de sigaretten openlijk werden getoond steeg dit percentage naar 85
procent.

Bron: artikel – Reuters