Tips om overgangsklachten te voorkomen

0
1103
vrouw op leeftijd

Iedere vrouw krijgt ermee te maken: de overgang. Een periode waarin vele lichamelijke veranderingen plaatsvinden. Voor de één is het ingrijpender dan voor de ander, maar het is altijd een proces waarin de hormoonhuishouding een poosje van slag is. Hierdoor ontstaan gemakkelijk de welbekende opvliegers en andere klachten, waar je niet op zit te wachten. Je kan het gevoel hebben de grip over je lichaam te verliezen. Gelukkig kan je met voeding en een gezonde leefstijl de klachten helpen verlichten.



Iedere vrouw krijgt ermee te maken: de overgang. Een periode
waarin vele lichamelijke veranderingen plaatsvinden. Voor de één is het ingrijpender
dan voor de ander, maar het is altijd een proces waarin de hormoonhuishouding een
poosje van slag is. Hierdoor ontstaan gemakkelijk de welbekende opvliegers en
andere klachten, waar je niet op zit te wachten. Je kan het gevoel hebben de
grip over je lichaam te verliezen. Gelukkig kan je met voeding en een gezonde leefstijl de klachten
helpen verlichten.

Wat gebeurt er
allemaal?

Rond het 50e levensjaar van een vrouw raakt de
voorraad eicellen langzaam op. Vanaf de menopauze, de laatste menstruatie, is
een vrouw niet langer vruchtbaar. Tijdens de overgang neemt de hoeveelheid oestrogeen
(vrouwelijk hormoon) in uw lichaam langzaam af. Het slijmvlies van de vagina
wordt dunner en de zuurgraad neemt af. Deze veranderingen kunnen zorgen voor
een onregelmatige menstruatie, hoofdpijn, nachtzweten, urineverlies, blaasontsteking,
verminderd libido en opvliegers.

De invloed van
leefstijl

Je leefstijl is medebepalend voor overgangsklachten. Roken,
stress en overgewicht zorgen voor meer opvliegers. Met een gezonde leefstijl
kan je de klachten verminderen. Zo verlicht je met extra beweging en rust je
menstruatieklachten. Rust kun je nemen door te mediteren of op tijd naar bed te
gaan. Verder kan je je voorbereiden op eventuele opvliegers, door verschillende
laagjes te dragen. Zo kan je tijdig iets uittrekken, mocht de warmte toeslaan.

Verminder klachten
met je voeding

Je voeding speelt ook een belangrijke rol bij de overgang.
Bepaalde voeding kan mogelijk de klachten doen toenemen. Voedingsmiddelen die
hiermee in verband worden gebracht, zijn
alcohol, thee, koffie, suiker, rood vlees en pittige gerechten. Producten die
de klachten zouden verminderen, zijn
groente, fruit, soja, knoflook, rode klaver, granen, zaden en noten.
Door hier op te letten, kan je wellicht je klachten wat verzachten. Blaasontsteking
kan je tegengaan met veel water drinken, vitamine C en cranberry.

Overgang en vitamines

Vanaf 50-jarige leeftijd verandert ook de vitaminebehoefte
bij vrouwen. Er is meer vitamine D nodig, voornamelijk om de botten gezond te
houden. De Gezondheidsraad adviseert daarom een dagelijkse aanvulling door
middel van een supplement. Tijdens de overgang is de botafbraak tijdelijk
verhoogd. Naast vitamine D is calcium essentieel om gezonde botten te behouden.
Ook beweging is hierbij van belang. Door te zorgen voor een gezonde leefstijl
en voldoende vitamines en mineralen, komt je fit de overgang door!

Benieuwd of je voldoende calcium en vitamines binnen krijgt?
Doe dan nu de FitForMe voedingstest!