Tips tegen de maandagdip

1
1297

Het is weer maandag en dat leidt bij velen tot een prikkelbare stemming. Na een weekend ontspannen moeten we op maandag gedwongen vroeg op staan, aansluiten in de file en verplichtingen nakomen. Healthylives heeft een aantal tips om een maandagdip te lijf te gaan.

Het is weer maandag en dat leidt bij velen tot een prikkelbare stemming. Na een weekend ontspannen moeten we op maandag gedwongen vroeg op staan, aansluiten in de file en verplichtingen nakomen.

Healthylives heeft een aantal tips om een maandagdip te lijf te gaan. Volg onderstaande tips en stap voortaan met een opgewekt en blij gevoel de deur uit.

1. Ga zondagavond vroeg naar bed
Per dag heb je tussen de zeven à acht uur slaap nodig. Na een nacht kort slapen functioneer je de volgende dag minder goed. Ga dus zondagavond vroeg naar bed.

2. Leg je kleren klaar
Leg de avond van tevoren je kleren al klaar. Hiermee bespaar je tijd.

3. Stop met ‘snoozen’
Je maakt het jezelf moeilijk door meerdere malen de snooze-knop in te drukken. Zet de wekker aan de andere kant van de kamer, zodat je beslist je bed uit moet.

4. Stel jezelf bloot aan licht
Licht zorgt ervoor dat je meer energie krijgt. Trek, zodra je wakker bent, direct de gordijnen open. Ook frisse lucht geeft je meer energie. Dus: ramen en gordijnen open.

5. Zorg voor een ochtendritueel
Een vaste ochtendroutine geeft rust. Ga op een vast tijdstip douchen en eten. Op deze manier houd je tijd over voor andere dingen, zoals de krant lezen. De rest van de dag voel jij je ontspannen en prettig.

6. Muziek beïnvloedt je stemming
Zet in de ochtend je favoriete muziek op. Muziekklanken hebben een grote invloed op onze stemming. Muziek kan je vrolijk maken.

7. Neem een gezond ontbijt
Een ontbijt geeft je de ‘broodnodige’ energie om de ochtend door te komen. Een gezond ontbijt bevat (volkoren) brood of een volkoren graanproduct (Brinta of muesli) met een melkproduct of fruit.

8. Stop met zeuren
Probeer niet eindeloos te zeuren. Met zeuren bereik je niets. Je moet nu eenmaal na een leuk weekend aan het werk en vroeg opstaan. Accepteer de situatie zoals hij is. Door niet te zeuren voel jij je vrolijker en je omgeving vindt jou een stuk leuker.

Probeer je nieuwe ochtendritme vol te houden. Je zult merken dat je na een paar weken minder moeite hebt met vroeg opstaan en je een stuk vrolijker de deur uitstapt.

1 REACTIE