Tips voor Oud en nieuw zonder stress

0
857

Wellicht heb je voor Oud en Nieuw vrienden uitgenodigd. Dat betekent vaak dat je flink wat boodschappen moet doen en zaken regelen. Wil je dit keer zonder stress Oud en Nieuw vieren? Volg dan deze 10 tips en je bent optimaal voorbereid!

Wellicht heb je voor Oud en Nieuw vrienden uitgenodigd. Dat betekent vaak dat je flink wat boodschappen moet doen en zaken regelen. Wil je dit keer zonder stress Oud en Nieuw vieren? Volg dan deze 10 tips en je bent optimaal voorbereid!

1. Als je mensen ontvangt, maak dan lijstjes en plan vooral je boodschappen, champagne en eventuele cadeaus. Zorg dat je alles ruim van de tevoren in huis hebt, dat voorkomt stress.

2. Maak minstens een uur voor jezelf vrij voordat je vrienden op de stoep staan. Zo kun je in alle rust de laatste puntjes op de ‘i’ zetten, je omkleden en opmaken.

3. Eet (minstens) de dag ervoor een lichte maaltijd en maak vooral eenvoudige dingen klaar (soep, bouillon, pasta, kip,…). Mijd kant-en-klare gerechten en relatief vette voeding. Doe dat ook na het het feest.

4. Zorg dat je ook de dagen ervoor voldoende kunt ontspannen. Slaap voldoende en ga vroeg slapen. Doe ook aan sport. Ga wandelen, neem de trap in plaats van de lift, ga joggen, enz. Doe dat ook na het feest, net als met je voeding. Zo zul je weer sneller fit zijn.

5. Wees voorbereid op een eventuele kater. Zorg dat je een doosje paracetamol (en liefst geen aspirine) in huis hebt, zorg dat je voldoende mineraalwater, soep, fruit en groenten in huis hebt.

6. Mijd de wonderremedies tegen katers die in de apotheek te koop zijn. Ze zijn wel zonder voorschrift te krijgen, maar hun doeltreffendheid is nog niet bewezen. Bovendien kunnen ze bijwerkingen hebben.

7. Drink veel water voor, tijdens en na het feest. Probeer als je alcohol drinkt tussen twee glazen alcohol in telkens een glas water te drinken.

8. Gebruik klein servies en bestek: kleine borden, kleine lepeltjes en kleine glaasjes. Op die manier kom je niet in de verleiding om grote porties te nemen en zul je ook minder drinken. Als het dessert op tafel komt, zul je zo nog altijd van de partij zijn!

9. Las af en toe een pauze in. Ga een tiental minuten naar buiten om een luchtje te scheppen (vergeet ook niet een jas aan te trekken, ook al is het maar voor 10 minuten!). Mijd rokerige, te fel of met flikkerlicht verlichte en lawaaierige omgevingen.

10. Mijd koffie en sterkedrank. Ze drogen uit (en werken dus katers in de hand) en vermoeien door hun stimulerende werking onnodig.

We wensen je vast een heel fijn en gezond 2010!

Bron: Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste, E-gezondheid.be