Veilig schaatsen op natuurijs: voorkom blessures

0
708

Zodra het vriest en het water bevroren is, barst de schaatskoorts in Nederland los. We zoeken massaal op internet welke banen, vaarten en meren veilig zijn om te schaatsen.

Zodra het vriest en het water bevroren is, barst de
schaatskoorts in Nederland los. We zoeken massaal op internet welke banen, vaarten en meren veilig zijn om te schaatsen.

Toch is het belangrijk om op de veiligheid te letten.
Jaarlijks vallen er gewonden op het ijs, soms met ernstige afloop, meldt de
KNSB.

Daarom hieronder een aantal tips om blessures en ander leed te voorkomen.
Lees de tips goed door als je van plan bent op natuurijs te gaan schaatsen.

Veilig schaatsen op natuurijs

Zorg dat je je goed warm aankleedt. Draag verschillende laagjes.
Bescherm niet alleen je lichaam en handen, maar zorg ook dat je hoofd goed
bedekt is. De meeste warmte verlies je via je hoofd. Smeer voor je het ijs op
gaat je gezicht in met (watervrije) vaseline.

Warming-up en cooling-downӬ

Draai voorafgaand aan het schaatsen altijd warm. Hiermee
verklein je de kans op een blessure. Een warming-up bestaat uit 3 delen: dribbelen,
specifieke schaatsrekoefeningen en rekoefeningen. Een goede warming-up duurt
5 tot 10 minuten.

De cooling-down is het omgekeerde
van de warming-up: na afloop van de inspanning moet het lichaam naar rustniveau
worden gebracht. Door niet acuut te stoppen, maar de inspanning geleidelijk af
te bouwen zorg je voor een goede afvoer van de afvalstoffen uit de
spieren. Tijdens een inspanning is het namelijk zo dat zich binnen de spieren
enorm veel afvalstoffen ophopen. Door een goede cooling down voorkom je
gespannen, vermoeide spieren en spierstijfheid.

Een cooling-down bestaat uit de
volgende onderdelen:

  • Rustig uitschaatsen;
  • Dezelfde rekoefeningen als die uit
    de warming-up (zie warming up);
  • Afwisselend warm en koud douchen;
  • Een eventuele herstelmassage.

Voldoende eten en drinkenӬ

Zorg dat je altijd eten bij je hebt. Denk bijvoorbeeld aan
een mueslireep en wat te drinken. Ga in elk geval nooit met een lege maag het
ijs op.

Een aantal belangrijke tips van de
KNSB:

  • Neem een voldoende uitgeruste
    EHBO-set mee.
  • Ga nooit alleen op pad.
  • Draag hoofdbescherming; een
    fietshelm, skihelm, smartcap of ribcap voorkomt ernstig hersenletsel bij een
    val op het hoofd.
  • Zorg bij felle kou voor extra bescherming
    (winddichte kleding, bivakmuts, gebruik watervrije crème voor je gezicht).
  • Zorg voor goed passende schaatsen.
  • Kijk uit bij bruggen, vogels, riet,
    waterplanten en overhangende takken van bomen. Daar is het ijs in de meeste
    gevallen onveilig.
  • Schaats nooit in het donker.
  • Wees extra waakzaam bij mist.

Onder het ijs gekomen

  • Ben je onder het ijs gekomen en
    ligt er geen sneeuw op het ijs, zwem dan naar de donkere plek, hier ben je door
    het ijs gegaan.
  • Ben je onder het ijs gekomen en is
    het besneeuwd, dan moet je naar het lichte gedeelte zwemmen.

Bekijk hier de actuele informatie over de plekken in Nederland waar veilig geschaatst kan worden op natuurijs.

Bron: Schaatsen.nl