Veilig schaatsen op natuurijs: voorkom blessures

0
575

De schaatskoorts is losgebarsten in Nederland. Afgelopen dagen bonden al honderden mensen de ijzers onder. Nederland geniet volop van het schaatsen op natuurijs. Toch is het belangrijk om op de veiligheid te letten. Jaarlijks vallen er gewonden op het ijs, soms met ernstige afloop, meldt de KNSB.

De schaatskoorts is losgebarsten in Nederland. Afgelopen dagen bonden al honderden mensen de ijzers onder. Nederland geniet volop van het schaatsen op natuurijs. Toch is het belangrijk om op de veiligheid te letten. Jaarlijks vallen er gewonden op het ijs, soms met ernstige afloop, meldt de KNSB.

Daarom hieronder een aantal tips om blessures en ander leed te voorkomen. Lees de tips goed door als je van plan bent op natuurijs te gaan schaatsen.

Een goede voorbereiding
Zorg dat je je goed warm aankleedt. Draag verschillende laagjes. Bescherm niet alleen je lichaam en handen, maar zorg ook dat je hoofd goed bedekt is. De meeste warmte verlies je via je hoofd. Smeer voor je het ijs op gaat je gezicht in met (watervrije) vaseline.

Warming-up en cooling-down
Draai voorafgaand aan het schaatsen altijd warm. Hiermee verklein je de kans op een blessure. Een warming-up bestaat uit 3 delen: dribbelen, specifieke schaatsrekoefeningen en rekoefeningen. Een goede warming-up duurt 5 tot 10 minuten.

De cooling-down is het omgekeerde van de warming-up: na afloop van de inspanning moet het lichaam naar rustniveau worden gebracht. Door niet acuut te stoppen, maar de inspanning geleidelijk af te bouwen zorg je voor een goede afvoer van de afvalstoffen uit de spieren. Tijdens een inspanning is het namelijk zo dat zich binnen de spieren enorm veel afvalstoffen ophopen. Door een goede cooling down voorkom je gespannen, vermoeide spieren en spierstijfheid.

Een cooling-down bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Rustig uitschaatsen;
  • Dezelfde rekoefeningen als die uit de warming-up (zie warming up);
  • Afwisselend warm en koud douchen;
  • Een eventuele herstelmassage.

Voldoende eten en drinken
Zorg dat je altijd eten bij je hebt. Denk bijvoorbeeld aan een mueslireep en wat te drinken. Ga in elk geval nooit met een lege maag het ijs op.

Een aantal belangrijke tips van de KNSB:

  • Neem een voldoende uitgeruste EHBO-set mee.
  • Ga nooit alleen op pad.
  • Draag hoofdbescherming; een fietshelm, skihelm, smartcap of ribcap voorkomt ernstig hersenletsel bij een val op het hoofd.
  • Zorg bij felle kou voor extra bescherming (winddichte kleding, bivakmuts, gebruik watervrije crème voor je gezicht).
  • Zorg voor goed passende schaatsen.
  • Kijk uit bij bruggen, vogels, riet, waterplanten en overhangende takken van bomen. Daar is het ijs in de meeste gevallen onveilig.
  • Schaats nooit in het donker.
  • Wees extra waakzaam bij mist.

Onder het ijs gekomen

  • Ben je onder het ijs gekomen en ligt er geen sneeuw op het ijs, zwem dan naar de donkere plek, hier ben je door het ijs gegaan.
  • Ben je onder het ijs gekomen en is het besneeuwd, dan moet je naar het lichte gedeelte zwemmen.

Bron: Schaatsen.nl