Verstandig sporten in de zomer

0
668
buiten sporten

De zomermaanden zijn ideaal om je conditie op te bouwen. Want de zomer leent zich uitstekend voor talloze buitenactiviteiten. Skaten, wielrennen, hardlopen zijn slechts enkele voorbeelden.

De zomermaanden zijn ideaal om je conditie op te bouwen. Want de zomer leent zich uitstekend voor talloze buitenactiviteiten. Skaten, wielrennen, hardlopen zijn slechts enkele voorbeelden.

Maar is het wel verstanding om de hardloopschoenen aan te trekken terwijl de mussen van het dak vallen?

Voorzorgsmaatregelen
Wanneer het buiten warm is kun je veilig buiten sporten. Toch zijn er een aantal punten waar je op moet letten. Zo is het verstandig om voor, tijdens en na het sporten voldoende water te drinken. Wanneer je dorst krijgt ben je eigenlijk al te laat. Dorst is een teken van je lichaam dat je bent uitgedroogd. Neem dus regelmatig een drinkpauze.

Daarnaast is het van belang dat je goed naar je lichaam luistert. Stop onmiddellijk wanneer je misselijk wordt, hoofdpijn krijgt of last krijgt van krampen. En zoek direct de schaduw op.

Mensen met een hoge bloeddruk, diabetes en hart- of longziekten raden wij aan om niet in de warmte te sporten. Dit kan schadelijk zijn.

Ga voor twaalf uur in de ochtend of na drie uur in de middag sporten. De zon staat tussen twaalf en drie uur op haar hoogst. Tevens is het belangrijk om luchtige kleding aan te trekken, zonnebrandcrème te gebruiken en een petje op te zetten. Vermijd vooral zwarte kleren.

Daarnaast raden wij het aan om in een lager tempo te sporten dan dat je gewend bent. Vooral voor beginners is dit belangrijk.

Tot slot is het van belang dat je ook tijdens warme dagen de warming-up en cooling-down niet vergeet. Een warming-up is essentieel om blessures te voorkomen en je lichaam voor te bereiden op een sportinspanning. Door een cooling-down voorkom je gespannen, vermoeide spieren en spierstijfheid.