Vijf belangrijke vragen voor vetverlies

0
686

 

 

De winter is voorbij, de
zomer komt er aan. Voor veel mensen is dit dé periode om een paar kilo af te
vallen. Maar hoe kun je
afvallen en zorgen dat dit blijvend is?

Eetgedrag veranderen
Het belangrijkste is om jezelf een gezond
voedingspatroon aan te leren
. Zorg dat het eten niet te veel calorieën levert,
ook is het belangrijk om regelmatig te bewegen en tijdig te corrigeren als dat
nodig is. Het gaat om een mentaliteitsverandering waarbij je niet meer eet
dan noodzakelijk en voldoende sport/beweegt.

Een
eerste stap om je eetgedrag te corrigeren is door bewust te kijken naar wat je op
dit moment eet. Vergelijk je huidige eetgedrag eens met de onderstaande vijf
richtlijnen. Deze richtlijnen helpen je bewust te kijken naar je eetgedrag.

Vraag 1: Eet ik te veel?

Om vet te verliezen is het van belang dat je minder calorieën binnenkrijgt. Een
simpele manier om dit te realiseren is door minder te eten. Klinkt eenvoudig,
maar hoe? Een goede optie is te stoppen met eten wanneer je voor 80% vol
bent. Een andere optie is om kleinere
borden te gebruiken. Tijdens het avondeten kan je bijvoorbeeld het bord
gebruiken waar je normaal op ontbijt.

Vraag 2: Eet ik genoeg eiwitten?
De hoeveelheid eiwitten die je dagelijks binnen krijgt bepalen of je vet of
spiermassa verliest. Uiteraard willen we
vet verliezen en spiermassa behouden. Eet je op dit moment genoeg eiwitten bij
elke maaltijd? Een goede vuistregel is porties met een grote van 2 handpalmen voor
mannen en 1 handpalm voor vrouwen.

Een aantal voorbeelden van eiwitbronnen: vlees, vis, eieren en vegetarische
producten als tofu of peulvruchten.

Vraag 3: Eet ik te veel suiker of
zetmeel?
Het eten van te veel zetmeel en suiker kan vetverlies tegenhouden en zelfs
gewichtstoename veroorzaken. Eet je op dit moment te veel zetmeel en suiker bij
elke maaltijd? Een goede regel is porties met een grote van 1 vuist voor mannen
en een ½ vuist voor vrouwen.

Zetmeel krijg je o.a. binnen door het eten van: graanproducten, pasta, rijst en
brood. Toegevoegde suikers kunnen worden gevonden in: frisdrank, fruitdrank, koekjes
en snoep. Het gaat er niet om dat je
deze producten nooit meer mag eten. Je moet er alleen zeker van zijn dat je ze
minder vaak eet dan je nu doet.

Vraag 4: Eet ik genoeg groenten?
Door graanproducten te vervangen door groenten zul je voldaan zijn na de
maaltijd en krijg je bovendien extra vezels, vitaminen en mineralen binnen. Eet
je op dit moment genoeg groenten bij elke maaltijd? Met vetverlies als doel is 1
kop groenten voor mannen en een ½ kop voor vrouwen een goede vuistregel.

Vraag 5: Eet ik genoeg gezonde vetten?
Verzadigde vetten en transvetten zijn schadelijk voor de gezondheid en kunnen
resulteren in gewichtstoename. Onverzadigde vetten zijn daarentegen goed voor
de gezondheid en dragen bij aan vet verlies. Eet je op dit moment genoeg
gezonde vetten bij elke maaltijd?

Een aantal bronnen van gezonde vetten zijn: olijfolie, avocado’s, noten en
omega-3 visolie.

Dit artikel is
geschreven door Michael Kramer. Hij schrijft over business, lifestyle design,
fitness en voeding op zijn eigen blog: www.michaelkramer.nl