Vijf motivatietips voor sporten

0
622
afvallen

Begin januari. Nederland gaat massaal naar de sportschool. De meesten houden het sporten na een aantal weken voor gezien, een enkeling gaat door. De reden: een gebrek aan motivatie. Geheel logisch, want op den duur is de motivatie ver te zoeken.

Begin januari. Nederland gaat massaal naar de sportschool. De meesten houden het sporten na een aantal weken voor gezien, een enkeling gaat door. De reden: een gebrek aan motivatie. Geheel logisch, want op den duur is de motivatie ver te zoeken.

Elke dag weer zijn er voldoende redenen te verzinnen om een bezoek aan de sportschool uit te stellen. En elke dag weer mis je een stukje wilskracht en discipline.

Maak van sporten een gewoonte met onderstaande tips:

1. Spreek met iemand af.
Zorg dat je minimaal één dag in de week met een ‘fanatieke’ vriend of vriendin gaat sporten. Je zegt niet snel af, omdat de ander op jou rekent.

2. Leg je sportkleren een avond er voor klaar.
Zorg dat je voor het slapen gaan je sportkleding klaarlegt. Wanneer je de volgende dag uit je werk komt is de drempel om te gaan sporten een stuk minder hoog.

3. Hou een log- of dagboek bij.
Je bepaalt zelf welke gegevens je in een logboek schrijft. Sommigen schrijven de datum van de training op en aantekening over hoe de training verliep. Het is een bron van motivatie.

4. Plan een vaste sportdag.
Een vaste dag in de week sporten geeft regelmaat. Ga niet sporten wanneer je zin hebt. Vaste dagen en tijden helpen je om van het sporten een gewoonte te maken.

5. Geniet.
Het klinkt simpel, maar geniet van het sporten. Zie het niet als een verplichting, maar kijk naar wat het sporten je oplevert. Een gezond, strak en fit lichaam. Sporten geeft je meer zelfvertrouwen. Ook helpt sporten problemen te relativeren.