Bewegen is gezond: je gewicht en emotionele staat zijn meer in balans

0
924

Iedereen weet dat regelmatig bewegen gezond is. Wanneer je een tijdje geen sport of inspannende activiteiten hebt gedaan, weet je misschien ook wel dat het gezond is om die goede gewoonte weer op te pakken.

Om je te overtuigen van het belang van regelmatig sporten en bewegen hebben we de belangrijkste voordelen voor je opgesomd:

Je gewicht is beter in balans
Wanneer je regelmatig sport of beweegt schommelt je gewicht minder. Bovendien zorgt regelmatig bewegen voor het verbranden van vet dankzij een hogere stofwisseling.

Je bent emotioneel meer in balans
Beweging is het beste medicijn tegen stress. Bij fysieke inspanning komen er stoffen (neurotransmitters en endorfinen) vrij in je hersenen die zorgen dat je je beter voelt en weerbaarder bent tegen stress en tegenslagen. Sporten werkt dus preventief en zorgt voor een vrolijker, energieker gevoel en meer zelfvertrouwen.

Je zorgt voor een algehele positieve invloed op je lichaam
Het is wetenschappelijk bewezen dat recreatieve sporters langer leven dan niet-sporters. Regelmatig bewegen heeft een gezonde invloed op veel lichaamsprocessen. Het bevordert een goede spijsvertering en werkt bijvoorbeeld preventief tegen hart- en vaatziekten. Met sporten houd je je stofwisseling op peil en zorgt ervoor dat je weefsels en organen vitaal blijven.

Je kent je lichaam beter

Iedereen weet dat regelmatig bewegen gezond is. Wanneer je een tijdje geen sport of inspannende activiteiten hebt gedaan, weet je misschien ook wel dat het gezond is om die goede gewoonte weer op te pakken.

Om je te overtuigen van het belang van regelmatig sporten en bewegen hebben we de belangrijkste voordelen voor je opgesomd:

Je gewicht is beter in balans
Wanneer je regelmatig sport of beweegt schommelt je gewicht minder. Bovendien zorgt regelmatig bewegen voor het verbranden van vet dankzij een hogere stofwisseling.

Je bent emotioneel meer in balans
Beweging is het beste medicijn tegen stress. Bij fysieke inspanning komen er stoffen (neurotransmitters en endorfinen) vrij in je hersenen die zorgen dat je je beter voelt en weerbaarder bent tegen stress en tegenslagen. Sporten werkt dus preventief en zorgt voor een vrolijker, energieker gevoel en meer zelfvertrouwen.

Je zorgt voor een algehele positieve invloed op je lichaam
Het is wetenschappelijk bewezen dat recreatieve sporters langer leven dan niet-sporters. Regelmatig bewegen heeft een gezonde invloed op veel lichaamsprocessen. Het bevordert een goede spijsvertering en werkt bijvoorbeeld preventief tegen hart- en vaatziekten. Met sporten houd je je stofwisseling op peil en zorgt ervoor dat je weefsels en organen vitaal blijven.

Je kent je lichaam beter
Mensen die goed aanvoelen wat hun lichaam van hen vraagt, hebben doorgaans een gezonder leefpatroon. Door regelmatig te sporten voel je je lichaam beter aan. Wanneer je weet wat je lichaam wel en niet wil, is het makkelijker om bepaalde gezonde gewoonten te volgen die hierbij aansluiten.

Hoe nu (weer) aan de slag?
– Bepaal voor jezelf welke doelen je wilt bereiken door (weer) te gaan sporten. Met een doel voor ogen is het makkelijker en leuker om jezelf te motiveren. Let niet gelijk de lat te hoog voor jezelf.
– Bepaal met welke sport of activiteit je je doel wilt bereiken.
– Bouw langzaam je sportschema op om je doel te bereiken. Je lichaam moet weer even wennen aan de intensieve activiteiten. Vaak bouw je sneller conditie op door regelmatig te trainen dan bijv. een keer per week extreem lang.

Heb je nog meer tips om weer aan de slag te gaan? Laat het ons weten!