Waterkers vermindert schade na een workout

0
805

Waterkers vermindert de schade aan het DNA na een workout. Onderzoekers van de Edinburgh Napier University hebben dit aangetoond. Hoewel sporten goed voor je is, maakt je lichaam ook meer vrije radicalen aan. Dit zijn moleculen die allerlei ziektes kunnen veroorzaken. Waterkers kan deze vrije radicalen bestrijden.

Waterkers vermindert de schade aan het DNA na een workout.
Onderzoekers van de Edinburgh Napier University hebben
dit aangetoond. Hoewel sporten goed voor je is, maakt je lichaam ook meer vrije
radicalen
aan. Dit zijn moleculen die allerlei ziektes kunnen veroorzaken.
Waterkers kan deze vrije radicalen bestrijden.

Het onderzoek

De onderzoekers namen een bloedmonster van 10 jonge gezonde
mannen. Vervolgens lieten ze deze mannen 8 weken lang een zakje waterkers per
dag eten. Ze werden na deze weken op een loopband gezet die steeds iets sneller
en steiler werd. Uiteindelijk werd hun bloed weer getest.

Een paar weken later werd dit proces herhaald zonder de
waterkers. De resultaten lieten zien dat er een verhoging was van de schade aan
het DNA. Dit was niet het geval toen ze waterkers gegeten hadden.

Antioxidanten

Dokter Fogarty zegt over het onderzoek: ‘Hoewel we allemaal
weten dat sporten goed voor ons is, kan het ook zijn tol eisen. Je vraagt veel
van het lichaam en daardoor krijgen vrije radicalen meer kans om beschadigingen
aan het DNA toe te brengen. Wat we ontdekt hebben is dat het eten van een
kleine hoeveelheid waterkers per dag deze beschadiging kan terugdringen.
Waterkers verhoogt het niveau antioxidanten in ons lichaam.’

Het is waarschijnlijk niet nodig om iedere dag
waterkers te eten. Het eten van 85 gram waterkers 2 uur voordat je gaat sporten
heeft volgens het onderzoek een soortgelijk effect. Waterkers behoort tot een
groep groenten waar ook bloemkool, broccoli en kool bij horen. Waterkers bevat
10 keer meer nuttige chemische stoffen dan andere fruit en groente.

Lees ook:

Beginnen met sporten

Belang herstel en dosering voor uithoudingsvermogen

Wat is voldoende beweging