Weg met de winterkilo”s

0
700

 

Het aantal zonuren gaat toenemen en de dagen met aangename warmte komen langzaam dichterbij. Wanneer de zon zich weer laat zien, gaan velen weer de strijd aan tegen de winterkilo’s.

Maar hoe moet je beginnen? Verwacht niet dat je van het ene op het andere moment je leven drastisch kan omgooien. Bovendien zijn grote veranderingen moeilijk lang vol te houden. Eén voor één kleine veranderingen in je leven doorvoeren werkt vaak veel beter. Veel kleine veranderingen leiden namelijk samen tot een groot resultaat.

10 kleine veranderingen op een rij!

Kleine verandering 1Ӭ
Zet een fruitschaal midden op tafel. De kans is groot dat je onbewust een appel of mandarijn uit de schaal pakt.

Kleine verandering 2Ӭ
Thee of koffie drinken zonder suiker moet je leren. Probeer elke keer als je een kopje thee of koffie maakt minder suiker toe te voegen. Reken maar dat je straks koffie of thee zonder suiker lekker gaat vinden. Hiermee bespaar je veel calorieën. ”¨”¨

Kleine verandering 3
ӬSchep je bord al in de keuken op. Dus zet geen pannen op tafel. Je zult minder snel nog een keer opscheppen. Misschien helpt het om het eten wat over is gelijk na het koken in een diepvriesdoosje te scheppen. Bovendien is het belangrijk om je eten goed te kauwen. Eet langzaam en kauw goed. ӬӬ

Kleine verandering 4
ӬVerkies de trap boven de roltrap of de lift. Zorg dat je op een vaste dag op de fiets naar je werk gaat. Langzaam wordt het een gewoonte dat je op woensdagochtend de fiets pakt. ӬӬ

Kleine verandering 5
ӬLoop elke avond na het eten een rondje buiten in plaats van dat je op de bank gaat uitbuiken. Laat de afwas even staan en loop een klein rondje. Je voelt je gelijk een stuk fitter. ӬӬ

Kleine verandering 6Ӭ

Verbrand calorieën met huishoudelijke taken. Door de auto te wassen of tuinieren verbrand je al 350 kcal per uur, gras maaien is goed voor 200 kcal per 40 minuten, met ramen wassen verbrand je 120 kcal per uur en met de hond wandelen en spelen 200 kcal per 25 minuten.

Kleine verandering 7Ӭ
Slaap voldoende. Een slaaptekort verstoort de hormonen die betrokken zijn bij de stofwisseling, met als resultaat dat je overdag vaker zin hebt in eten.ӬӬ

Kleine verandering 8Ӭ
Slecht eten het huis uit. Zorg dat je geen snoep, chips of kroketten in huis hebt. Als ze er niet zijn, grijp je sneller naar een appel of mandarijn. Wees sterk en sla de snoepafdeling in de supermarkt over!ӬӬ

Kleine verandering 9

Drink doordeweeks in elk geval geen alcohol. ”¨Alcohol verstrekt je eetlust. Na een glaasje wijn heb je vaak trek in iets lekkers. Bovendien levert het veel calorieën.”¨”¨

Kleine verandering 10

ӬTijdens het afvallen moet je blijven eten. Zorg dus dat je lichaam uit de zogenaamde spaarstand blijft. Op korte termijn zul je wel veel gewicht verliezen door minder te eten, maar als je daarna weer gewoon gaat eten komt het er weer aan. Blijf dus voldoende eten, maar zorg dat het gezond is.

Lees ook:

Weg met voorjaarsmoeheid!

Zo maak je van bewegen een gewoonte

Pak je slechte eetgewoontes aan