Werken in de warmte: zo hou je het koel

0
643

Eens in de zoveel tijd kan het in ons kikkerlandje extreem warm worden. Met hitte-uitschieters tot 35 graden is het belangrijk om verkoeling te zoeken bij bijvoorbeeld het water. Maar wat als je aan het werk bent?

Eens in de zoveel
tijd kan het in ons kikkerlandje extreem warm worden. Met hitte-uitschieters tot 35
graden is het belangrijk om verkoeling te zoeken bij bijvoorbeeld het water.
Maar wat als je aan het werk bent?


Werken
tijdens warme dagen is minder prettig en zelfs
niet zonder risico’s. Wij geven een aantal tips om die warme, benauwde
werkdagen door te komen.ӬӬ

Werken in de warmteӬ

Bij de ene baan heb je
minder last van de warmte dan bij een andere baan. Aan werken op een bouwplaats
kleven meer risico’s dan op een kantoor met een airconditioning. Toch is het op
beide werkplekken van groot belang dat je naar je lichaam luistert. Zorg goed
voor jezelf. Hoe je dat doet? Dat lees je hier. ӬӬ

Risico’s werken in de warmte

ӬWerken in een warme omgeving kan risicovol zijn. Gevolgen van veel
hitte kunnen zijn:ӬӬ

  • Uitdroging”¨
  • Huiduitslag; jeuk, blaasjes”¨
  • Concentratieproblemen”¨
  • Hoofdpijn”¨
  • Vermoeidheid”¨
  • Hittekramp”¨”¨

Van de Nederlandse werknemers werkt
er 39 procent wel eens in extreme hitte. Het gaat hier dan voornamelijk om
werknemers in de buitenlucht of werknemers in bedrijven waar productieprocessen
warmte genereren. Vooral zwangere vrouwen, hart- en suikerpatiënten lopen meer
risico. ӬӬ

Tips voor warme, benauwde
werkdagenӬ

1. Drink voldoende water (minstens
1,5 liter per dag).

2. Neem regelmatig pauze in een koele ruimte. Ӭ

3. Smeer je
goed in met zonnebrandcrème wanneer je in de buitenlucht werkt. Een pet of
hoed helpt tegen de warmte.

Ӭ4. Vermijd tijdens warme dagen zwaar lichamelijk
werk.

Ӭ5. Probeer zoveel mogelijk in de schaduw te werken. Ӭ

6. Zorg voor extra
ventilatie (airco huren). Ӭ

7. Eet niet te zwaar. Hierdoor stijgt je lichaams temperatuur. Eet dus liever meerdere luchtige maaltijden gedurende de dag.

8. Draag luchtige kleding. Ӭ

9. Hou af en toe je handen en polsen onder koud stromend water. Je zult merken dat het helpt. Ook een koud washandje voor je gezicht en nek helpt goed.