Wii draagt bij aan norm bewegen

0
291
Positief

Positief nieuws voor Wii-liefhebbers. Videospelletjes als Wii Sports en Dance Dance Revolution zorgen ervoor dat je sneller de norm voor voldoende beweging haalt. Dat toont een nieuwe studie, vandaag gepubliceerd in Pediatric, aan.

Positief nieuws voor Wii-liefhebbers. Videospelletjes als Wii Sports en Dance Dance Revolution zorgen ervoor dat je sneller de norm voor voldoende beweging haalt. Dat toont een nieuwe studie, vandaag gepubliceerd in Pediatric, aan.

Begin dit jaar toonde een ander onderzoek aan dat kinderen die een ‘actieve’ spelcomputer hebben waarmee ze kunnen dansen of sporten, juist niet meer gaan bewegen. Ondanks dat actieve videospelletjes in populair zijn, bleken de kinderen niet meer te gaan bewegen dan de proefpersonen met de passieve spellen.

Fysieke activiteit

Onderzoekers van de University of Montreal analyseerden de familieachtergronden en gamegewoonten van 1.209 kinderen tussen de 14 en 19 jaar oud.
Tieners en hun ouders vulden een vragenlijst in over onder andere het inkomen van het huishouden, drugsgebruik, lichaamsgewicht en het onderwijs.

Jennifer O’Loughlin van the university’s Department of Social and Preventative Medicine zegt: “Exergamers –mensen die videospelletjes spelen dat fysieke activiteit vereist- zijn vaak meisjes die zich druk maken over hun gewicht. Gemiddeld spelen zij twee keer per week een 50 minuten durende sessie.”

Wii Sports is het meest populair onder de ‘exergamers’ (68%), gevolgd door Dance Dance Revolution (40%), Wii Fit Yoga (34%) en Boxing (15%).

Obesitas-epidemie

De wetenschappers benadrukken dat, hoewel eerdere studies hebben aangetoond dat jongens over het algemeen vaker videogames spelen, meisjes vaker exergames spelen. ‘Meisjes voelen zich sneller ongemakkelijk als ze op school sporten, omdat ze het gevoel hebben beoordeeld te worden. Deze games kunnen een prima alternatief zijn’, aldus O’Loughli.

Volgens de onderzoekers zou ‘exergaming’ bijdragen aan de aanpak van de obesitas-epidemie. “Maar eerst moet de haalbaarheid van exergaming in buurthuizen en op scholen worden getest.”

Bron: artikel – Alphagalileo.org