Hebben mensen het over zorgpersoneel, dan denkt men vaak vooral aan het medische personeel. En dat is op zich ook niet verrassend, aangezien artsen en verpleegkundigen het meest zichtbaar zijn bij het verlenen van zorg. Maar heb je er wel eens over nagedacht dat er ook nog allerlei andere mensen werkzaam zijn in een zorginstelling? Denk aan schoonmakers, die dan misschien minder zichtbaar zijn maar net zo belangrijk in de totale keten van mensen en werkzaamheden die zorgverlening omvat. Hieronder lees je meer over hoe belangrijk schoonmaak in de zorg is voor een goede infectiepreventie.
Zorginstellingen niet bewust van ontbrekende kennis over hygiëne bij schoonmakers
Verzorgenden en verpleegkundigen doen tijdens hun opleiding tenminste basiskennis op over hygiënisch werken en infectiepreventie. Wat niet veel zorginstellingen (vooral andere dan ziekenhuizen) zich realiseren, is dat schoonmakers dat niet hebben. Zij weten bijvoorbeeld niet wat een resistente bacterie is. Zeker tijdens de coronaperiode is men zich veel bewuster geworden van de verspreiding van ziektekiemen. En in iedere zorginstelling zou iedereen daar basiskennis van moeten hebben. Hier zijn immers patiënten of cliënten met een bepaalde zorgvraag. En vaak hebben zij ook nog eens letsel of een verminderde weerstand.
Kennis en gedrag ten aanzien van infectiepreventie
Zorgpersoneel probeert al bewuster de besmettingscyclus te doorbreken door vaker hun handen te desinfecteren bijvoorbeeld. Daarnaast is men veel bewuster geworden van het belang van schoonmaak in de zorg. Net als zorgprofessionals mogen mensen van de huishoudelijke dienst nu vaker geen sieraden dragen, en kennen ze het belang van een goede handhygiëne. Zodra ze in contact komen met materialen die (mogelijk) besmet zijn met een bacterie of virus, moeten ze gebruikmaken van beschermende middelen zoals een schort en handschoenen.
Het besef groeit dat het niet alleen zichtbaar schoon moet zijn, maar dat het ook echt schoon moet zijn. Schoonmaak dient daarom niet alleen gericht te zijn op opgeruimde en nette ruimtes, maar ook op het ontstaan en verspreiden van ziekteverwekkers. Schoonmakers dienen daarom onder meer zowel vloeren, oppervlaktes en deuren van algemene, gemeenschappelijk ruimtes en patiënten- of behandelkamers te reinigen en desinfecteren, als linnengoed en sanitaire voorzieningen regelmatig grondig schoon te maken.
Hygiëne als topprioriteit
Hygiëne dient altijd topprioriteit te hebben in een zorginstelling, zeven dagen per week en 24 uur per dag. Wil je dat schoonmaakpersoneel efficiënt en effectief aan de slag kan gaan met infectiepreventie? Zorg dat dat je gedreven personeel in dienst neemt dat regelmatig scholing krijgt om nieuwe kennis op te doen of weggezakte kennis op te halen. Wil je ontzorgd worden op het gebied van schoonmaak? Dan kun je er ook voor kiezen een specialistisch schoonmaakbedrijf in te huren.