Zomertijd: vier tips om de biologische klok gelijk te zetten

1
1030

 

Komend weekend gaat de zomertijd in. Op 28 maart om 02.00 uur wordt de klok een uur vooruit gezet. Dit betekent dat het ’s avonds langer licht blijft en we besparen op energiekosten. Twee voordelen, maar helaas zitten er ook nadelen vast aan de zomertijd.

Het verzetten van de tijd zorgt ervoor dat je biologische klok ontregeld raakt. Je moet wennen aan de tijdsverandering. Doordat de klok een uur vooruit wordt gezet ben je ‘s avonds nog niet moe op het tijdstip dat je altijd naar bed gaat. Hierdoor ga je later naar bed. Dit heeft als gevolg dat je de volgende dag niet fit bent.

De tijdsverandering heeft geen ernstige gevolgen voor de gezondheid, maar het kan wel voor klachten zorgen als vermoeidheid, geheugenverlies, hoofdpijn en duizeligheid.

Gelukkig zijn er een aantal tips om onze biologische klok weer gelijk te zetten met de tijdzone.

1. Sta vroeg op en stel je bloot aan het ochtendlicht.
Dit is het beste medicijn. Wanneer je op maandagmorgen langer in bed blijft liggen, stel je de correctie van de biologische klok uit. Hierdoor krijg je dinsdagochtend last van een slecht humeur.

2. Stel je bedtijd niet uit.
Ook al ben je nog niet moe, ga op het tijdstip naar bed zoals je normaal gesproken ook naar bed gaat. Wanneer je later naar bed gaat, is de kans groot dat je de volgende dag minder fit bent.

3. Verduisterende gordijn helpen.
Verduisterende gordijnen helpen om makkelijker in slaap te vallen, wanneer het buiten nog niet heel donker is.

4. Inslapen wordt moeilijker door alcohol, cafeïne en laat sporten.
Zorg dat je twee uur voordat je naar bed gaat geen alcohol en koffie drinkt. Ook is het belangrijk om niet laat op de avond te gaan sporten en niet tot ’s avonds laat achter de computer te zitten.

1 REACTIE

  1. Ik heb ook wel eens gelezen dat avondmensen meer moeite hebben met de omschakeling naar de zomertijd dan naar de wintertijd.
    Ik heb altijd erg veel last van de omschakeling en het voelt als een soort jetlag. Ik heb ruim twee weken nodig om in het nieuwe goede spoor te komen. Afgelopen winter heb ik vanwege een winterdip een Litebook lichttherapielamp gekocht. Aangezien deze ook gebruikt kan worden voor jetlag heb ik de lamp ook gebruikt voor de omschakeling naar de zomertijd. Wekker zetten op nieuwe tijd, uit bed en direct de lamp gebruiken. Ik had nu aanzienlijk veel minder last van de gevolgen van de tijdomschakeling.