Angst en stress

angst

De meeste mensen hebben van tijd tot tijd last van stress of angst. Stress kan veroorzaakt worden door een gebeurtenis waar je zenuwachtig of gefrustreerd van wordt. Angst is een gevoel van zorg, ongemak of bangheid. Zo kan je hier last van hebben in bepaalde sociale situaties, bij het vinden van een baan of voor een belangrijk examen. Als deze angst en stress je leven lijken over te nemen en ervoor zorgt dat je situaties gaat vermijden, kan je beter op zoek gaan naar hulp.

Fysieke symptomen

Angst en stress kunnen zowel fysieke als mentale en emotionele symptomen hebben.  De fysieke symptomen zijn:

– buikpijn

hoofdpijn

– snel ademen

– snelle hartslag

– zweten

– trillen

– duizeligheid

– diarree

– vermoeidheid

Mentale en emotionele symptomen

Daarnaast kan je ook last hebben van de volgende mentale en emotionele symptomen:

– het gevoel van een dreigende ondergang

– paniek of nervositeit

– slecht kunnen concentreren

rusteloosheid

– irrationele woede

Al deze symptomen komen en gaan. Het gebruik van drugs, alcohol en cafeïne kunnen de symptomen versterken.

Angststoornis

Stress en angsten die op een regelmatige basis voorkomen en te erg lijken te zijn, kunnen aanwijzingen zijn dat je last hebt van een angststoornis. Veel mensen leiden in meer of mindere mate aan een bepaalde angststoornis. Mensen die dit hebben, ondervinden hier op dagelijkse basis last van en hebben last van irrationele angsten.

Hulp

Als je jezelf of anderen wat aan wilt doen, moet je meteen op zoek gaan naar (medische) hulp. Ook als je je zorgen niet onder controle kan krijgen en stress van invloed is op je dagelijks leven, kun je hier met een dokter over praten om dit onder controle te krijgen. Daarnaast zijn er ook veranderingen in je levensstijl die de symptomen van stress en angst kunnen onderdrukken. Deze kunnen ook prima in combinatie met medische behandelingen gebruikt worden. Deze technieken zijn:

– een gezond dieet volgen

– beperkt gebruik van cafeïne en alcohol

– voldoende slapen

– voldoende en regelmatig bewegen

mediteren

– tijd voor hobby’s inplannen

– een dagboek met je gevoelens bijhouden

– oefenen met diep en goed ademen

– de factoren die stress veroorzaken kunnen benoemen

– met vrienden praten

Naast deze technieken kan je dokter je ook adviseren om met een psycholoog of therapeut te gaan praten. Je therapist kan helpen door met je te praten, door je ontspanningstechnieken aan te leren of door je angstige gedachten in positieve gedachten om te zetten. Ook kan je dokter je medicatie voorschrijven die je kan helpen je angsten onder controle te krijgen.

Lees 1 reactie

Één reactie

  • Stress

    Mijn ervaring is dat het uitzetten van alle elektronica een uur voor het slapen ook heel fijn is. De rust en stilte zorgen voor een ontspannen gevoel en een betere nachtrust.

Geef een reactie