Slaapwandelen

Mensen die slaapwandelen zijn ’s nachts actief. Het lijkt alsof ze wakker zijn, maar hun hersenen staan nog in de slaapstand. Meestal begint het slaapwandelen een tot drie uur na het inslapen. Tijdens de REM-slaap sturen de hersenen het lichaam aan om bepaalde acties te ondernemen. Vaak zijn het bewegingen en activiteiten die de persoon dagelijks doet, zoals aankleden of spullen pakken.

Normaalgesproken kunnen de hersenen de hoeveelheid

informatie van overdag gedurende de nacht goed verwerken. Maar soms komen er veel nieuwe dingen op iemand af. Als die persoon een tijd veel spanningen en stress heeft, kan de kans op slaapwandelen toenemen.

Erfelijkheid

Maar ook erfelijkheid speelt vaak een belangrijke rol. Voor mensen met een erfelijke aanleg is de kans groter dat zij gaan slaapwandelen wanneer ze onder druk staan of gespannen zijn. Ook als ze erg vermoeid zijn of een slaapgebrek hebben, neemt deze kans toe.

Bij kinderen komt slaapwandelen vaker voor dan bij volwassenen. Maar er zijn mensen die er nooit overheen groeien. Als slaapwandelen op volwassen leeftijd begint, is de kans groot dat de stoornis je hele leven blijft bestaan. Ook is slaapwandelen soms het gevolg van alcohol- of drugsgebruik.

Deuren vergrendelen

Over het algemeen is er niet zo heel veel te doen tegen slaapwandelen zelf. Wel kun je wat doen aan de omstandigheden. Zo is het belangrijk om te zorgen dat je niet oververmoeid raakt, omdat dit de kans op slaapwandelen doet toenemen. Ook kun je proberen de druk en stress tegen te gaan. Daarnaast kun je een aantal voorzorgsmaatregelen nemen, zoals het vergrendelen van de deuren en het opruimen van losse spullen zodat je struikelen voorkomt.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie