Stress + dieet = antistressdieet

Stress: iedereen krijgt er op een bepaald moment in zijn leven mee te maken. Je bent te druk en je loopt jezelf voorbij. Sta je te lang bloot aan stress, dan kan dit gevolgen hebben voor je gezondheid.

Je lichaam maakt cortisol aan. De stresshormonen adrenaline en noradrenaline worden afgescheiden door het bijniermerg. Je hartritme versnelt hierdoor om bloed naar je spieren te pompen, met als gevolg een snellere en oppervlakkigere ademhaling. Je spieren hebben de zuurstof namelijk hard nodig. Om zo min mogelijk bloed te verspillen trekken je huidbloedvaatjes samen. Je trekt wit weg en krijgt koude handen.

Ook wordt je bloed dikker (om minder snel dood te bloeden) en scheidt je meer zweet uit (om niet oververhit te raken). Er gebeurt dus veel als je onder hoge stress staat.

Omgaan met stress Door voldoende te bewegen kun je stress tegengaan. Waarom? Het is goed voor je hart, maar beweging geeft ook meer energie door de serotonine die wordt aangemaakt in de hersenen. Hoeveel beweging heb je nodig? Zeker een half uur per dag. Maak er een vaste gewoonte van.

Een andere belangrijke factor om te ontstressen is ontspanning, want dit doorbreekt de spanning. Leuke dingen doen waar je energie van krijgt. Denk aan lezen, wandelen, muziek luisteren, lachen en plezier maken. Doe ook ontspanningsoefeningen (yoga) of ademhalingsoefeningen. Maar zorg ook voor voldoende nachtrust.

Motiveer jezelf door haalbare doelen te stellen, gezond te leven en te ontspannen. Pas op bij de volgende klachten: stijve spieren, kramp in de nek of rug, hoofdpijn of vermoeidheid. Dit zijn allemaal tekenen van stress, dus tijd om pas op de plaats te maken. Zorg er dan voor dat je momenten inbouwt waarop je even niets doet. Doe een ding tegelijk, zoek afleiding en bespreek problemen.

Antistressdieet Stress uit zich in lichamelijke klachten. Je immuunsysteem wordt erdoor aangetast. En juist als je gestrest bent verlang je naar ongezond eten: junkfood, suiker, zout en vet. Troostvoer omdat je hersenen meer serotonine aanmaken, maar vreselijk slecht als je gestrest bent. Je kunt het best overgaan op het antistressdieet.

Verminder je alcohol- en cafeïnegebruik en het gebruik van afvalsupplementen. Deze producten veranderen je zenuwstelsel, dat zich al in staat van verhoogde alertheid bevindt, in een zenuwstelsel dat in een continue staat van nerveusheid en ongerustheid verkeert. Alcohol onttrekt vocht uit je lichaam, wat tot uitdroging kan leiden.

Wat moet je wel doen?

  • Regelmatig gezonde, vetarme en niet te zware maaltijden eten.
  • Als je ontbijt en lunch eiwitrijk zijn, mag het avondeten wat meer koolhydraten bevatten.
  • Eet ongeraffineerde koolhydraten zoals bananen, bruine rijst, noten, sesamzaad, pompoen- en zonnebloempitten voor de aanmaak van serotonine.
  • Drink kruidenthee met kamille, citroen, lavendel of valeriaan.
  • Uitgeput van de stress? Eet dan wat kaas, eieren, kip of vlees voor een oppepper.
  • Eet voldoende groente en fruit. Neem caloriearme snacks: rijstwafels, wortels, selderij, kauwgum.
  • Beperk het eten van geraffineerde producten als wit brood, pasta, rijst en aardappelen.

Door dit dieet te volgen kun je voorkomen dat je nog gestrester raakt. Samen met beweging, ontspanning en haalbare doelen ga je de stress op een gezonde manier te lijf!

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie