Botontkalking tegengaan

Botontkalking wordt ook wel osteoporose genoemd, wat letterlijk ‘poreus bot’ betekent. Het is een aandoening waarbij het botweefsel steeds minder sterk wordt. Het gevolg is dat de botten niet meer goed tegen een grote belasting kunnen en snel breken. Dit uit zich voornamelijk bij de polsen en heup. Ook kan het zijn dat de ruggenwervels inzakken.

Botweefsel vernieuwt zich je hele leven door. Er worden continu botcellen afgebroken en nieuwe aangemaakt. Tot een leeftijd van ongeveer 35 jaar is deze balans in het voordeel van de aanmaak en worden de botten steeds steviger. Daarna krijgt de afbraak de overhand. Vooral na de overgang kan de afbraak bij vrouwen erg snel gaan. Dit komt doordat de hoeveelheid oestrogeen dan sterk afneemt.

Symptomen botontkalking

Botontkalking op zich geeft geen klachten, maar wel is de kans op botbreuken vele malen groter. Hierdoor wordt de kwaal vaak pas opgemerkt als iemand een heup of een arm breekt. Als de rugwervels inzakken, geeft dit soms wel pijnklachten of uitvalsverschijnselen. Dit komt omdat je dan kleiner wordt en krommer gaat lopen.

Voldoende vitamines en mineralen

Om je botten te versterken is het belangrijk om voldoende calciumrijke producten binnen te krijgen. Goede calciumbronnen zijn onder andere boerenkool, peulvruchten, noten en zaden. Ook vitamine D is een belangrijk product. Deze vitamine stimuleert namelijk de opname van calcium. Vitamine D vind je bijvoorbeeld in margarine, halvarine, vlees, eieren en vit. Ook kan ons lichaam zelf vitamine D aanmaken. Dit gebeurt onder invloed van zonlicht.

Beweging

Ook voldoende lichaamsbeweging is erg belangrijk in de strijd tegen botontkalking. Bewegen zorgt ervoor dat je botten sterker worden en dat ze hun weerstand beter behouden. Daarnaast zorgt voldoende beweging ook voor sterkere spieren en het behoud van lenigheid. Dit verkleint tevens de kans op vallen.

Vooral beweging in de buitenlucht werkt erg goed. Net als activiteiten waarbij de botmassa wordt belast. Dit komt doordat dit de stofwisseling in je botten stimuleert. Sporten als fietsen en zwemmen hebben minder effect op het aanmaken van nieuw botweefsel, omdat ze de botten minder belasten. Uiteraard zijn deze sporten wel geschikt om je spieren en gewrichten soepel te houden.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie