Alles over Atkins dieet

Het Atkins dieet is een afvalmethode waarbij je de hoeveelheid koolhydraten die je eet beperkt. Het dieet is geen crashdieet en biedt je juist de mogelijkheid om geleidelijk aan kilo’s af te vallen. Het Atkins dieet heeft als doel om je je hele leven lang gezond te laten eten en te zorgen voor een betere gezondheid. Het houdt dan ook niet op wanneer je je overtollige kilo’s kwijt bent, het dieet bied je voldoende houvast om ervoor te zorgen dat de kilo’s er ook af blijven.

Het Atkins dieet kent vier fasen:

Atkins dieet Fase 1: Inductie

Voor een snelle start van je gewichtsverliesprogramma beperk je de koolhydraten in je voeding gedurende minimaal twee weken tot niet meer dan 20 gram koolhydraten per dag. In deze periode stil je je honger met vis, gevogelte, eieren, vlees en ander voedsel dan veel eiwitten en goede vetten bevat, zoals olijfolie.

Je kunt elke dag ook 150 gram van een groene salade eten (met koolhydraatarme dressing) of 100 gram van een een groene salade en 100 gram verse groene groente, zoals broccoli, courgette of spinazie. Na twee weken kun je 25 gram noten zonnebloempitten en dergelijke aan je dagelijkse hoeveelheid koolhydraten toevoegen, zolang ze je gewichtsverlies maar niet in de weg staan.

Atkins dieet Fase 2: Voortgezet gewichtsverlies

Tijdens deze fase blijf je eiwitten en vet van goede kwaliteit eten naast salade en groene groente. Elke week voeg je voedzame koolhydraten toe in de vorm van meer groente, kaas, aarbeien en bessen, noten en zaden – sommige mensen kunnen zelfs peulen toevoegen. Voeg elke week niet meer dan 5 koolhydraten toe aan je dagelijkse hoeveelheid, tot je niet meer afvalt. De eerste wek ga je dus van 20 gram koolhydraten per dag naar 25 gram koolhydraten per dag, de week daarna ga je van 25 gram naar 30 gram koolhydraten per dag enzovoort. Als je niet meer afvalt, ga je een stapje terug en daarmee heb je de hoeveelheid koolhydraten ontdekt waarbij je blijft afvallen. Voor de meeste mensen ligt die tussen 40 en 60 gram koolhydraten per dag. Op deze manier ga je door tot je nog 3 tot 5 kilo van je streefgewicht af bent.

Atkins dieet Fase 3: De pre-handhavingsfase

In deze fase heb je bijna je streefgewicht bereikt en ga je lanzamer afvallen tot het bijna onmerkbaar gaat, zodat je goede voedingsgewoonten automatisch worden. Elke week voeg je nu 10 gram nettokoolhydraten per dag toe – of je trakteer jezelf één – of tweemaal per week op een extra 20 tot 30 gram gezonde koolhydraten – zolang je maar blijft afvallen. Als je niet meer afvalt, ga je weer een stapje van 5 of 10 gram koolhydraten terug tot je weer langzaam gaat afvallen. Dit is je hierziene koolhydratenniveau waarmee je doorgaat tot je je streefgewicht hebt behaald.

Atkins dieet Fase 4: De handhavingsfase

Je hebt je ideale streefgewicht bereikt en je kunt nu van nog meer voedingsmiddelen gaan genieten. Je moet natuurlijk wel de koolhydraten in de gaten blijven houden. Is dat moeilijk? Nee, hoor. Blijf alleen van junkfood af en gebruik je koolhydraatgrammen voor voedzame levensmiddelen, zoals volkorengranen en allerlei fruit en groente.

De meeste mensen ontdekken dat ze hun gewicht kunnen handhaven als ze elke dag tussen de 45 en 100 gram koolhydraten eten. Als je fit bent en elke dag een uur of langer aan lichaamsbeweging doet, kun je misschien nog meer nemen. Dit persoonlijk aantal is je ACE, het aantal grammen koolhydraten dat je kunt eten zonder af te vallen of aan te komen. Dit is je gewichtszone, waarin je zonder enige moeite je gewichtsverlies handhaaft terwijl je een verzadigde, gezonde voeding gebruikt.

Het Atkins dieet is flexibel en persoonlijk

De flexibiliteit van het Atkins dieet betekent dat je de aanpak van het dieet werkelijk helemaal op je persoonlijke situatie kunt afstemmen, zowel tijdens het afvallen als tijdens de handhaving van je streefgewicht. Als je niet zozeer hoeft af te vallen (tot 5 kilo als je een vrouw in de postmenopauze bent en tot 10 kilo als je een actieve jonge man bent), dan kun je waarschijnlijk je streefgewicht bereiken door met 60 gram nettokoolhydraten per dag te beginnen. Als je begint af te vallen, verhoog je geleidelijk de hoeveelheid koolhydraten die je eet tot je niet meer afvalt en dan ga je in stapjes van 5 koolhydraten terug tot je weer gaat afvallen.

Als je echter veel moet afvallen of als het afvallen niet zo makkelijk gaat, is het beter dat je met de eerste fase van het Atkins dieet begint, de inductie.

Je stofwisseling, geslacht, leeftijd en de hoeveelheid lichaamsbeweging zijn daarbij van grote invloed. Wanneer je wat langer bezig bent met het Atkins dieet, leer je wat je persoonlijke drempel voor je koolhydraatconsumptie is: de hoeveelheid die je elke dag kunt eten zonder af te vallen of aan te komen.

Het Atkins dieet en borstvoeding en zwangerschap Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven moeten géén van gewichtsverliesfasen van Atkins doen, maar het is volkomen veilig om dan, onder begeleiding van een arts, de handhavingsfase (fase 4) te doen.

Het Atkins dieet voor jongeren en ouderen Iedereen moet bij het afvallen eigenlijk door een arts begeleid worden. Dit geldt vooral voor personen onder de achttien en voor ouderen. Lichaamsbeweging is een belangrijk onderdeel van het Atkins dieet en ook wat dit onderdeel betreft kan het gemakkelijk aan je persoonlijke conditie, zelfs als die niet zo goed is of als je je vanwege gezondheidsproblemen beperkingen moet opleggen. Elke aanzienlijke verandering in je hoeveelheid lichaamsbeweging dien je met je huisarts te bespreken.

Atkins dieet als koolhydraatarm dieet versus vetarme dieet Bij een vetarm dieet moet je tot op zekere hoogte honger leiden. Een salade met een rijstcracker zonder boter en kaas vormt niet bepaald een vullende maaltijd. Bovendien worden deze geraffineerde koolhydraten vrij snel verteerd, zodat je maag veel sneller weer leeg is dan bij een maaltijd die vet bevat, dat veel langzamer wordt verteerd. De kans dat je met een vetarm dieet later weer aankomt is vele malen groter aangezien je meer een hongergevoel zal ervaren. Hiertegenover staat het Atkins dieet met beperkte koolhydraten, waarbij je verzadigd bent door vullende eiwitten en vetten en je de koolhydraten uitkiest die je bloedsuiker niet omhoog jagen en waarbij honger geen probleem hoeft te zijn.

Eenvoudig gezegd: het verbranden van vet voor energie kost meer energie dan het verbranden van koolhydraten. Men dacht altijd dat het aantal calorieën dat men eet (en verbruikt) de beslissende factor was voor het gebruik of de opslag van die energie. ‘Als je minder calorieën eet en meer calorieën verbruikt, dan val je af.’ Vetarme diëten zijn echter moeilijk vol te houden en hun hoge koolhydraatgehalte leidt vaak tot onbedwingbare trek en vreetbuien. Mensen die Atkins doen kunnen daarentegen vetrijke, verzadigende maaltijden eten die meer calorieën bevatten, terwijl ze toch gewicht verliezen.Dit komt doordat het beperken van de consumptie van koolhydraten leidt tot het verbranden van lichaamsvet voor energie. Dat verschil wordt het stofwisselingsvoordeel genoemd.

Daarnaast is er nog een reden waardoor het koolhydraatarm dieet beter zal werken; bij een vetarm dieet verdwijnen de kilo’s langzaam, dus dan is het moeilijk om gemotiveerd te blijven.

Ervaringen van gebruikers met het Atkins dieet Veel mensen vallen snel af met het Atkins dieet. Het probleem met andere dieten dat je een honger gevoel houdt ervaart bijna niemand met het Atkins dieet. Wel hebben diverse mensen bijwerkingen van het dieet, bijvoorbeeld hoofdpijn, uitslag, suf, etc. Ook hebben mensen veel last van vermoeidheid en hebben ze weinig energie. Hierdoor hebben een sommige mensen besloten te stoppen met het dieet, terwijl het wel aansloeg.

Wanneer je een kieskeurige eter bent is het Atkins dieet ook minder geschikt, omdat het je keuze aan voeding aardig aan banden legt. Je hebt dan enige creativiteit nodig om van de ingredienten een lekkere maaltijd te maken.

Lees 1 reactie

Één reactie

  • D729

    Bedankt dat jullie nu eens iets positiefs schrijven over het Atkinsdieet. De eerste tijd moet je gewoon echt je lichaam de tijd geven om er aan te wennen. Dus de eerste 2 weken moet je lichaam wennen. Je kickt vooral af van de suiker. En dat is echt verslavend. Als je stopt met roken of drinken kun je ook bijverschijnselen krijgen,dat is ook met suiker. Heeft vaak niets met dieet maken,maar doordat je lichaam vaak gewend is aan een hoeveelheid suiker.

Geef een reactie