Brooddieet

Jarenlang was het een populair dieet: het brooddieet. Vooral in de jaren tachtig en negentig is het dieet, ook wel broodwisseldieet genoemd, in trek. Een simpel dieet om snel kilo’s kwijt te raken.

Maar wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet? En is brood niet juist een dikmaker? Healthylives geeft uitleg.

Het brooddieet wordt ook wel broodwisseldieet genoemd doordat je de ene dag ‘normaal’ eet en de andere dag brood eet. Door deze manier van diëten wordt de alvleesklier getraind en de insulineaanmaak geremd.

Het voordeel van brood is dat je snel een verzadigd gevoel krijgt en dus minder eet. Wel was het in de jaren tachtig en negentig belangrijk om donker brood te eten. Toch bevat wit brood tegenwoordig ook genoeg vezels, vitamines en mineralen.

Het voordeel van het brooddieet is dat het eenvoudig is en makkelijk vol te houden is. Daarnaast is het dieet goedkoop en kun je maar liefst twee kilo per week kwijt raken, mits je voldoende beweegt. Op de ‘brooddag’ eet je uitsluitend brood en daarbij drink je water, thee of koffie zonder melk en suiker. De dag daarop mag je zelf bepalen wat je eet en drinkt. Let er wel op dat je op de ‘niet-brooddagen’ gezond blijft eten en de benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt.

Toch heeft het brooddieet ook nadelen. Zo krijg je op de brooddagen niet voldoende voedingstoffen binnen, zoals te weinig eiwitten. Hierdoor is het aan te raden om het dieet niet langer dan zes weken te volgen. Ook is de kans groot dat je op de ‘niet-brooddagen’ behoorlijk veel gaat eten. Je haalt de schade van de dag ervoor in.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie