7 voedingsmiddelen die toch niet zo ongezond zijn

Ben jij overgestapt van een ongezond dieet naar een gezond dieet? Dan heb je waarschijnlijk ook een groot aantal van je favoriete gerechten moeten opgeven.

Heb je hier nog altijd veel moeite mee dan kan dit artikel je wellicht je dag opvrolijken. Sommige voedingsmiddelen hebben een slechte reputatie, maar zijn in feite niet zo ongezond als veel mensen je doen geloven. Sterker nog, sommige van deze voedingmiddelen hebben zelfs een positief effect op je gezondheid.

Hieronder vind je een opsomming van zeven voedingsmiddelen waarvan gezegd wordt dat deze ongezond zijn waarbij het in de praktijk wel meevalt.

Witte rijst

Vaak zijn witte producten minder gezond. Dit heeft te maken met het feit dat de meest gezonde voedingsstoffen door het verwerken verloren zijn gegaan waardoor je enkel koolhydraten naar binnenwerkt.

Witte rijst vormt een uitzondering op deze regel. De vlies van bruine rijst bevat fytinezuur welke de opname van mineralen als ijzer en zink hindert. Het is dan ook geen verrassing dat witte rijst de basis vormt van het dieet in Japan, één van de meest gezonde landen ter wereld.

Koffie

Koffie schudt je niet alleen wakker in de ochtend. Het is ook rijk aan flavonoïden. Deze stoffen beschermen de cellen in het lichaam tegen de effecten van veroudering en zorgen bovendien voor een gezond hart.

Onderzoeken hebben ook aangetoond dat koffie het risico op diabetes vermindert en een positief effect heeft op atletische prestaties. De aangeraden hoeveelheid koffie per dag is drie kopjes.

Pasta

Pasta wordt over de hele wereld gegeten omdat het erg lekker is. Veel mensen zijn echter gestopt vanwege de hoge glykemische index. Echter, pasta van witte durum tarwe heeft een relatief lage glykemische index.

Bovendien is het probleem niet de pasta zelf maar de hoeveelheid. Het geheim is om niet meer dan een kop gekookte pasta te nuttigen.

Achterham

Vlees als broodbeleg is de laatste jaren uit de gratie geraakt vanwege het hoge vet- en zoutgehalte. Een plakje achterham op je brood kan echter niet heel erg veel kwaad. Het bevat nog steeds veel zout, maar relatief weinig vet. Bovendien bevat ham belangrijke vitamines en mineralen zoals zink, ijzer en vitamine B.

Rundvlees

Van alle vleessoorten krijgt vooral rundvlees veel negatief commentaar. Om gezonder te leven, krijgen veel mensen het advies mee om te minderen met het eten van rundvlees.

Toch heeft het eten van rundvlees een aantal voordelen. Je zult echter op zoek moeten gaan naar de juiste soort rundvlees, namelijk de magere en biologische varianten.

Gedroogd fruit

De meeste mensen eten liever vers fruit dan gedroogd fruit aangezien laatstgenoemde meer calorieën bevat. Het is echter een passend alternatief wanneer vers fruit niet beschikbaar is. Het bevat immers dezelfde voedingsstoffen als de verse varianten. Let er wel op dat je de varianten zonder toegevoegde suikers gebruikt.

Popcorn

Eet je popcorn enkel tijdens het kijken van een film? Je loopt dan één van de meest gezonde granen mis. De donkere vliezen van de pit zitten bomvol fytovoedingsstoffen. Volgens onderzoek bevat popcorn twee keer zoveel van deze voedingsstoffen dan een portie fruit.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie