Krijg ik voldoende magnesium binnen?

Magnesium noten

Magnesium is een van de belangrijkste stoffen voor ons lichaam. Toch wordt er vrij weinig over magnesium gesproken. Magnesium is onder andere noodzakelijk voor de productie van hormonen en stimuleert de opbouw en herstel van spieren en botten. Ook zorgt magnesium ervoor dat spieren en zenuwen kunnen ontspannen.

Een tekort aan magnesium

Een tekort aan magnesium kan op lange termijn vervelende gevolgen hebben. De volgende lichamelijke complicaties kunnen optreden bij te weinig magnesium in het lichaam:

  • spijsverteringsproblemen
  • chronische vermoeidheid
  • postnatale depressie
  • overgevoeligheid
  • astmatische klachten
  • hartkloppingen
  • angstaanvallen
  • depressie

Oorzaken van een magnesium tekort

Gelukkig komt in de Westerse wereld een tekort aan magnesium steeds minder vaak voor. Toch geeft de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) aan dat ruim 20% van de bevolking in West- Europa niet genoeg magnesium binnen krijgt. In de Verenigde Staten ligt dit percentage met 60% zelfs nog hoger.

Er zijn diverse oorzaken aan te wijzen voor een tekort aan magnesium in het lichaam. De belangrijkste is een slecht eetpatroon. Een dieet dat nauwelijks varieert en met name uit witmeelproducten en vlees bestaat, zorgt voor een gebrekkige inname van het mineraal. Magnesium is met name te vinden in groente, fruit en noten.

Stress kan ook een magnesiumtekort veroorzaken, evenals zwaar lichamelijk arbeid. In beide gevallen zijn de spieren en zenuwen gespannen. Magnesium is een natuurlijke spierontspanner. Het lichaam zal in deze gevallen dan ook meer van het mineraal gebruiken om de spieren te laten ontspannen en de zenuwen te bedaren.

Tot slot kan een te veel aan calcium ook problemen opleveren. Beide mineralen zijn belangrijk voor het lichaam en voor een optimale werking van het lichaam kan het ene mineraal niet zonder de ander. Bij een overschot aan calcium gaat het effect van magnesium echter verloren. Aangezien we in Nederland veel zuivelproducten nuttigen, kan dit voor problemen zorgen.

Hoe los ik een magnesium tekort op?

Een magnesium tekort is gelukkig makkelijk op te lossen door het volgen van een gezond dieet. Door groenten, bonen, peulvruchten, volkoren producten, noten, pinda’s en pure chocolade toe te voegen aan je dieet vergroot je de inname van magnesium.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie