Minder zout in de voeding voorkomt hoge bloeddruk

2
3017

De gemiddelde Nederlander krijgt zo’n 9 gram zout per dag binnen! Dat is veel meer dan nodig is; 1 tot 3 gram is al voldoende. Verse voedingsmiddelen bevatten van nature weinig zout. Het meeste zout voegen we zelf aan onze voeding toe,maar krijgen we ook binnen omdat fabrikanten, de bakker en slager, zout gebruiken bij de productie van bijvoorbeeld brood, kaas, worst, sauzen, soepen en snacks.

Een teveel aan zout leidt in veel gevallen tot een verhoogde bloeddruk wat weer kan leiden tot hart- en vaatziekten. Veel mensen hebben een te hoge bloeddruk. Velen van hen zijn zich er niet eens van bewust. Het is daarom sowieso belangrijk frequent je bloeddruk te laten meten bij je dokter of apotheker.

Zout bevat natrium (afgekort als Na). Dit is de stof in zout die de bloeddruk verhoogt; 1 gram zout bevat ongeveer 400 milligram (0,4 gram) natrium. Het kan ook omgekeerd worden berekend: een dieet met 3000 milligram natrium bevat (x 2,5) 7,5 gram zout. Door minder zout te eten, gaat de bloeddruk meestal omlaag.Maar er zijn ook mensen bij wie de zoutbeperking niet zorgt voor verlaging van de bloeddruk.

Toch blijft beperking van de hoeveelheid zout belangrijk, omdat met dezelfde hoeveelheid medicijnen de bloeddruk beter is ingesteld. Of er zijn minder medicijnen nodig om de bloeddruk te normaliseren.

Belangrijke adviezen:

  • Op de verpakking van veel producten staat de voedingswaarde-aanduiding. Door etiketten van producten te vergelijken, kunt u een gezonde keuze maken. Let hierbij vooral op het natriumgehalte (Na) en de hoeveelheid die u eet.
  • Verse voedingsmiddelen zoals niet voorbereide vlees, kip, kalkoen en vis bevatten maar weinig zout.Hetzelfde geldt voor groenten en fruit, voor aardappelen, rijst en pasta.
  • Van sommige producten is het niet altijd duidelijk hoeveel zout ze bevatten. Dit zijn vooral de producten die naar verhouding veel zout bevatten:
    • Kant-en-klare maaltijden en gerechten als kant-en-klare hachee, ragout, goulash en aardappelproducten.
    • Snacks als kroket, loempia, bitterballen, saucijzenbroodje en frikadel. Soep uit pakje, blik of glas.
    • Gemarineerd, gekruid en gepaneerd vlees dat u bij de slager of in de supermarkt koopt. Hetzelfde geldt voor rookworst, knakworst, hamburgers, saucijzen en slavinken.
    • Groenten uit blik en glas en diepvriesgroenten à la crème. Ook zuurkool bevat veel zout.
    • Sommige aardappelpuree uit een pakje en aardappelkroketten.
    • Augurken, zilveruitjes en ander zoetzuur.
    • Zure haring, zoute haring, vissticks, gepaneerde, gemarineerde en gerookte vis en vis in blik of glas. Schaal- en schelpdieren zoals garnalen bevatten van nature veel natrium.
    • Smaakmakers als ketjap, sojasaus, ketchup,Maggi, strooiaroma, kant-en-klare kruidenmixen, bouillonblokjes of –poeder en juskorrels.
    • Kaas bevat veel zout. Dat geldt zowel voor jonge, belegen als oude kaas.
    • Zeezout, aromazout, selderijzout en uienzout bevatten evenveel natrium als gewoon keukenzout.

Kies producten met minder zout

  • Kies voor kaas met minder zout, zoalsMaaslander,Maasdammer, Emmentaler en Gruyère. Deze kazen bevatten ongeveer 25 – 35% minder zout dan ‘gewone’ kaas.Hüttenkäse, aangemaakt met verse tuinkruiden, is ook lekker op de boterham.
  • Je kunt ook voor minder zoute vleeswaren kiezen. Goede voorbeelden zijn: filet Americain, rosbief, licht gezouten rookvlees, fricandeau, kalkoenfilet en kipfilet. Als u wat extra vlees (zonder zout!) maakt voor de warme maaltijd, kunt u dat de volgende dag prima op het brood eten.
  • Er zijn zoutsoorten die minder natrium bevatten. Kies bijvoorbeeld halvazout of magnesiumzout (bijvoorbeeld JoZo Vitaal), kaliumzout,mineraalzout (bijvoorbeeld Losalt) of dieetzout. Deze zouten bevatten 50 – 90% minder natrium en zijn te koop bij supermarkt, drogist of reformwinkel.
  • Van sommige smaakmakers, zoals bouillonblokjes, zijn ook natriumarme varianten te koop. In de supermarkt is meestal een apart schap(je) met dieetproducten. Probeer ook in de reformzaak, de natuurvoedingswinkel of drogist.Maak vooral ook gebruik van smaakmakers als verse groene kruiden.

Neem ongeveer twee weken de tijd om uw zoutgebruik af te bouwen. Voeg tijdens deze periode elke dag een klein beetje minder zout toe aan uw eten. In plaats van zout kun je verse kruiden of specerijen gebruiken om gerechten op smaak te brengen. Je zal er al vrij snel aan wennen en merken dat voedingsmiddelen van zichzelf goed smaken. Voor meer informatie over gezonde voeding klik hier.

Bovenstaande informatie komt van de Nederlandse Hartstichting. Voor meer informatie over een hoge bloeddruk ga naar www.hartstichting.nl. Je kan op deze site nuttige brochures downloaden.

2 REACTIES