Powerhouse foods de nieuwe superfoods?

Vergeet superfoods, want de nieuwe trend is ‘Powerhouse foods’. Deze groente- en fruitsoorten zitten boordevol gezonde voedingsstoffen. In tegenstelling tot superfoods is de werking van powerhouse foods wel wetenschappelijk onderbouwd.

Van gojibessen tot tarwegras

De afgelopen jaren hebben wij ons bezig gehouden met het zoeken en identificeren van superfoods. Onder andere voedingsmiddelen als gojibessen, zeewier, tarwegras, hempzaden en chiazaden zijn aangeprezen als superfoods, voedingsmiddelen met een ongekend hoog percentage aan belangrijke voedingsstoffen.

Superfoods zijn in 2015 echter minder populair dan de afgaande jaren. Aan de ene kant wordt de term inmiddels al een poos gebruikt en is het niet hip eer. Aan de andere kant is er een gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing dat deze voedingsmiddelen echt een groot verschil maken in jouw dieet.

Powerhouse foods

Sinds dit jaar is er een nieuwe term gelanceerd: Powerhouse foods. Op het eerste gezicht zou je denken dat superfoods en powerhouse foods synoniemen van elkaar zijn. Dit is echter niet het geval. Om een Powerhouse food genoemd te worden, moet een voedingsmiddel minimaal 10% of meer van de dagelijkse hoeveelheid van de belangrijkste voedingsmiddelen bevatten.

Powerhouse foods worden dus ingedeeld op toonbare eigenschappen. Dit in tegenstelling tot superfoods wiens kwaliteiten aan de praktijk ondervonden moet worden. De Amerikaanse voedselautoriteit heeft een lijst van Powerhouse foods samen gesteld en de resultaten zijn verrassend. De lijst wordt aangevoerd door waterkers, Chinese kool en snijbiet. Het is verder geen verrassing dat groenten als spinazie, andijvie en boerenkool goed scoren. Opmerkelijk is dat veelbesproken superfoods als açaibessen niet in het lijstje voorkomen en dus minder dan 10% van de dagelijkse hoeveelheid belangrijke voedingsmiddelen bevatten.

Nog meer verrassende resultaten

Als we puur kijken naar het percentage van belangrijke voedingsstoffen, dan zul je merken dat sommige groenten en fruit een stuk hoger scoren dan je zou verwachten. Neem nu de volgende vergelijkingen:

Broccoli vs. witlof

IJsbergsla vs. Kropsla

Spruitjes vs. spinazie

Je zou het niet verwachten maar witlof, kropsla en spinazie komen uit de bus als winnaars. Ook scoren ook andere groenten en fruit beter dan je zou verwachten. Voeg bijvoorbeeld vaker aardbeien, prei en pompoen toe aan jouw dieet.

Staat jouw favoriete groente of fruit er niet tussen? Maak je geen zorgen. Een gezond dieet betekent veel variatie. Je hoeft dus niet alleen Powerhouse foods te eten!

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie