10 vragen aan een personal trainer over afvallen en meer bewegen

3
44

 

Joran van Gompel is werkzaam als personal trainer. Speciaal voor Healthylives geeft hij antwoord op al je vragen omtrent sporten, fitnessoefeningen en afvallen.

De maand januari staat traditiegetrouw in het teken van goede voornemens. Een goed moment om Joran 10 vragen van lezers te stellen over onder andere het krijgen van een strakke buik, beginnen met hardlopen en aankomen nadat je gestopt bent met roken.

1. Ik heb redelijk wat vet op mijn buik. Wat kan ik doen om weer een strakke buik te krijgen?

Om een optimaal resultaat te bekomen, heeft je lichaam een regelmaat nodig. Niet de ene week zes keer sporten om vervolgens de week erop niets te doen. Stel een realistisch doel op en plan minstens drie inspanningen in de week. Om een strakke buik te bekomen is het belangrijk heel het lichaam aan het werk te zetten (zoals zwemmen, wandelen en lopen). Buikspieroefeningen zijn een onderdeel van de training, maar mag niet de training op zich zijn. Bovendien heeft ons lichaam drie tot zes maanden nodig om blijvend verandering te zien.

2. Is het verstandig om voor het sporten te eten?

Het is noodzakelijk om te eten voor een goede workout. Je vraagt immers energie van je lichaam. Indien je geen energie opneemt uit je voeding, kan dit leiden tot een flauwte.

3. Ik wil graag beginnen met hardlopen. Wat kan een goede doelstelling voor mij zijn?

Belangrijk is een lange termijndoelstelling na te streven (bv. Deelnemen aan een loopevent, afwerken van een start to run). Doch is het verstandig telkens met kleine stapjes dit te bereiken. Geef je lichaam tijd met een progressieve opbouw.

4. Ik ben aangekomen nadat ik gestopt ben met roken. Ik sport drie keer per week, maar ik val niet af. Wat doe ik verkeerd?

Je doet helemaal niets verkeerd. Enerzijds moet het lichaam zich nog aanpassen aan een gezond(re) levensstijl. Anderzijds is het resultaat afhankelijk van een regelmatige sportbeoefening, de duur en de intensiteit. Ook voldoende variatie is voor ons lichaam zeer belangrijk.

5. Ik wil graag afvallen. Kan ik dan beter cardio trainingen doen of een krachttrainingen?

Om een optimaal resultaat te bekomen, heeft je lichaam een regelmaat nodig. Daarenboven heeft ons lichaam voldoende afwisseling nodig. Bovendien is het getal op een weegschaal relatief!

6. Ik ben een maand geleden bevallen van een dochtertje. Nu wil ik mijn buik weer strakker krijgen. Welke oefening kan ik het beste doen?

Het is belangrijk bekkenbodemspieren uit te voeren. Daarnaast kan je een aantal oefeningen thuis uitvoeren zoals (Stability ball, crunch, plank). Binnenkort maak ik speciaal voor Gezondheidonline een workout met buikspieroefeningen voor thuis!

7. Na het hardlopen heb ik vaak pijn/stijfheid in mijn achillespees. Ik heb goede hardloopschoenen. Wat kan de oorzaak zijn en wat kan ik er tegen doen?

Heb je de hardloopschoenen aangekocht in een speciaalzaak? Heeft iemand naar je voetafdruk gezien? Belangrijk is ook je looppatroon. Aan de hand daarvan kan men de ideale loopschoen bepalen. Ook het dragen van steunzolen, kan hierbij een oplossing zijn. Bij herhaaldelijk hinder, zou ik een afspraak maken bij een podoloog.

8. Wat is het nut van een personal trainer?

Naast een klankbord, is een personal trainer iemand die je motiveert om de beweging te doen. Enerzijds door samen een workout te doen, anderzijds door je aan leidraad aan te reiken voor regelmatige sportbeoefening. Een afspraak met een personal trainer werkt bovendien als een verplichting om je wekelijkse sportbeoefening uit te voeren. Daarnaast word je nauwgezet opgevolgd. We willen immers jouw resultaat bereiken!

9. Is het goed om water of een sportdrank te drinken tijdens een inspanning?

Het is verstandig om water of een sportdrank te drinken tijdens een inspanning. Zo kan het verlies van water (zweten) gecompenseerd worden.

10. Ik krijg van het sporten alleen maar meer honger. Wat kan ik daar tegen doen?

Door het sporten ga je een hoger calorieverbruik hebben. Ons lichaam moet zich hieraan nog goed aanpassen. Een diƫtiste kan hierbij goed nagaan of je wel een degelijke energie inname hanteert.

Stel zelf een vraag!
Heb jij zelf een vraag? Stel hem dan aan Personal trainer Joran van Gompel. Vul je gegevens in en je vraag komt misschien wel op Healthylives.nl te staan, uiteraard met antwoord. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Klik hier om een vraag te stellen aan personal trainer Joran van Gompel.

Lees ook:

Goede voornemens: weg met de smoesjes

Hoe hou je die goede voornemens vol?

Nu echt stoppen met roken

3 REACTIES

  1. Beste Joran,

    Leuk artikel en enthousiast.

    Klein, niet onbelangrijk punt is punt 7.
    Bij achillesklachten is het te vaag om vanuit de voet alleen te redeneren. “Goede schoen” kan van alles onder vallen.
    Het looppatroon is beslist niet voldoende ter onderbouwing.
    En iedereen in Nederland mag en kan zich podoloog noemen. Dat is een door de groep zelf gehanteerde naam. Ondanks alle suggestieve onderbouwing over “erkend, HBO nivo, paramedisch enz enz.”
    Ik neem aan dat je hier Podotherapeut bedoeld. Het enige , wettelijk erkende paramedische beroep in Nederland welke zich via full time HBO studie (bachelor) specifiek bezighoudt met alle loop- en loopgerelateerde klachten.

    En ja, je vermoedt het misschien al, ik ben podotherapeut. En ja, ik zie graag inhoudelijk correcte informatie op het web voor onze gemeenschappelijke doelgroep.

    Succes !