Beter afweersysteem door gevarieerd eten

0
1149

Gevarieerd eten zorgt voor een beter afweersysteem. Dat concludeert dierfysiologe Ruth Adriaansen-Tennekes van de Wageningen Universiteit. Naast een beter afweersysteem, brengt een gevarieerde voeding ook je hormoonhuishouding in balans. Tevens bestaat er een sterk verband tussen het afweersysteem en de stressgevoeligheid.

Gevarieerd eten zorgt voor een beter afweersysteem. Dat concludeert dierfysiologe Ruth Adriaansen-Tennekes van de Wageningen Universiteit. Naast een beter afweersysteem, brengt een gevarieerde voeding ook je hormoonhuishouding in balans. Tevens bestaat er een sterk verband tussen het afweersysteem en de stressgevoeligheid.

Adriaansen onderzocht voor haar onderzoek leghennen. De leghennen kregen al 25 generaties hetzelfde voer. Tijdens het onderzoek van Adriaansen kregen de kippen ander voer. Eén groep kreeg biologisch geteeld voer en de andere kippen kregen een ander soort voer, maar niet biologisch. Uit de test kwam naar voren dat de verandering van de voeding ervoor zorgde dat het immuunsysteem van beide groepen alert werd.

Adriaansen: ‘Het maakt niet uit of het om biologisch of gewoon geteeld voer ging. Het immuunsysteem kreeg een schop onder zijn kont’.

Uit het onderzoek van Adriaansen blijkt niet of biologisch eten gezonder is. Zeker is dat een gevarieerde voeding zorgt voor een beter afweersysteem, tot minder stress kan leiden en de hormoonhuishouding in balans houdt. Door een gevarieerde voeding krijg je alle benodigde stoffen binnen. Reden genoeg om de volgde basisregels in acht te nemen:

Eet groete en fruit
Groente en fruit bevatten in verhouding niet veel calorieën, maar wel veel voedingstoffen. Ze bevorderen de stoelgang en geven een verzadigd gevoel.

Brood: een gezond ontbijt
Begin de dag goed en kies voor een graanproduct als ontbijt. Graanproducten zijn rijk aan belangrijke voedingstoffen, die bovendien net als groete en fruit voor een verzadigd gevoel zorgen. Daarnaast zijn aardappelen, rijst en pasta belangrijk. Ze vormen de basis van onze maaltijden.

Zuivel, daar zit wat in
Zuivelproducten bevatten eiwitten, calcium en vitamine A en B2. Belangrijk is dat je wel kiest voor halfvolle of magere zuivel. Volle zuivel bevat veel verzadigd vet.

Goede vetten zijn niet slecht
Goede vetten (onverzadigde vetten) helpen slechte vetten (verzadigde vetten) te verbranden. Maar daarnaast zorgen goede vetten en olie ook voor een zachte en gladde huid en bevorderen ze de stoelgang.

Water is de bouwsteen van alle lichaamscellen
Ons lichaam bestaat voor vijftig tot zeventig procent uit water. Vrij logisch dus dat het belangrijk is om voldoende water op een dag te drinken. Je lichaam verliest namelijk ook veel vocht. Zorg dat je lichaam dagelijks 1,5 liter vocht binnenkrijgt.

Meer weten over een gezonde voeding? Lees dan ook ons artikel ‘Feiten en fabels over afslanken en gezonde voeding’.

Bron: Nu.nl