Blue Monday reden om bij de pakken neer te zitten? Mooi niet!

0
1057

 

Vandaag 16 januari is het Blue Monday. Volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall is de derde maandag van januari de meest deprimerende dag van het jaar.

Hoezo Blue Monday?

Arnall’s verklaring is vrij simpel. In januari is het slecht weer waardoor veel mensen zich somber voelen. In de derde week van januari zijn goede voornemens vaak alweer vergeten en de gedachten aan de feestdagen zijn naar de achtergrond verdwenen. Vakantie in een zonnig land is nog ver weg. De motivatie om iets aan deze neerslachtigheid te doen is volgens de vader van de Blue Monday ver te zoeken.

Richt je aandacht op iets positiefs

Herkenbaar, die Blue Monday-dip? Gelukkig is Blue Monday geen reden om bij de pakken neer te zitten. Probeer je aandacht juist te richten op de positieve zaken in het leven, bijvoorbeeld door elke dag stil te staan bij drie positieve dingen:

• Kijk de komende week iedere avond terug op de afgelopen dag. Trek hier ongeveer 10 minuten voor uit. Zoek daarbij in je herinnering naar drie goede of positieve dingen die gebeurd zijn. Dit mogen kleine gebeurtenissen zijn (‘Ik heb even lekker in de zon gezeten’) of grote (‘Ik kreeg een positieve beoordeling op mijn werk’).

• Omschrijf in een paar woorden de positieve gebeurtenis.

• Geef bij elke gebeurtenis antwoord op de vraag: wat heb ik gedaan waardoor deze positieve gebeurtenis mij is overkomen? Als je even van de zon hebt genoten, kun je bijvoorbeeld opschrijven dat je de tijd hebt genomen om te ontspannen. Als je een positieve beoordeling op je werk hebt gekregen, kun je opschrijven dat je je vol enthousiasme hebt ingezet voor je werk.

Het is belangrijk dat je de gebeurtenissen opschrijft. Alleen er aan denken is in eerste instantie niet voldoende. Als de oefening een gewoonte is geworden, kun je de positieve gebeurtenissen en je eigen bijdrage ook alleen in je hoofd doornemen.

Meer weten?

Bolier, L., Haverman, M., & Walburg, J. A. (2010). Mental fitness – verbeter je mentale conditie. Uitgeverij: Boom.

www.mentaalvitaal.nl

Auteur: Merel Haverman

Merel Haverman is wetenschapper bij het Trimbos-instituut en medeauteur van het boek Mental fitness – verbeter je mentale conditie. Zij is betrokken bij de ontwikkeling van en het onderzoek naar online therapie ter bevordering van mentale gezondheid en geluk.

Lees ook:

Geluk maak jezelf

Dit maakt ons gelukkig: 50 gelukmakers

Tips tegen de maandagdip