Dyslectische kinderen hebben moeite met het onderscheiden van afzonderlijke klanken in gesproken taal. Het verschil tussen bijvoorbeeld ‘rat’ en ‘kat’merken zij minder snel op, waardoor het ook lastiger wordt om dit correct te schrijven.
Dyslectische kinderen hebben moeite met het onderscheiden van afzonderlijke klanken in gesproken taal. Het verschil tussen bijvoorbeeld ‘rat’ en ‘kat’merken zij minder snel op, waardoor het ook lastiger wordt om dit correct te schrijven. Ook de leesvaardigheid van de kinderen lijdt onder de slechte klankherkenning. Doordat de kinderen klanken moeilijker kunnen verbinden aan letters, gaat het lezen trager.
Onderzoekers van de Northwestern University in Illinois bedachten dat het de kinderen misschien wel kon helpen als ze de docent op school beter konden verstaan. Doordat ze de docent elke dag duidelijk hoorden spreken, zouden ze beter leren de klanken van elkaar te onderscheiden en zou hun leesvaardigheid vooruit gaan, zo redeneerden zij.
Onderzoek met oorapparaatje
De onderzoekers deden hun research op een school die speciaal was opgericht voor kinderen met dyslexie. In een groep van 38 kinderen in de leeftijd van 8 tot 14 kreeg de helft een oorapparaatje, de andere helft niet. De docent droeg een microfoontje, en de leerlingen met het oorapparaatje hoorden de stem direct in hun oor.
De kinderen gebruikten de oortelefoontjes een jaar lang. Daarna werd er een leestest gedaan en werden de hersenen van de kinderen getest. Hun hersenen bleken beter in staat verschillende klanken te onderscheiden. Ook scoorden de kinderen beter in leestests.
Hulp bij klankherkenning
“We zagen verbeteringen bij het lezen, en toen we de hersenreacties op spraak testten bleek dat de kinderen beter reageerden op verschillende klanken,” zegt neurowetenschapper en onderzoeksleidster Nina Kraus. Het is dus niet zo dat dyslectische kinderen direct verschil merken bij het gebruik van een oorapparaatje. Het beter horen helpt hen over een langere periode bij het leren onderscheiden van klanken. Op de lange termijn heeft het dus wel effect. De resultaten werden gepubliceerd in het septembernummer van het vakblad Proceedings of the National Academy of Sciences.
Bron: artikel PNAS