Eén op de tien vrouwen kampt met stressaandoeningen

0
260

 

Eén op de tien vrouwen tussen de 25 en 35 jaar oud kampt met stressaandoeningen, zoals een burnout. Vrouwen in deze leeftijdsgroep zijn gevoeliger voor maatschappelijke druk dan vrouwen op andere leeftijden.

Uit onderzoek blijkt dat vooral ambitieuze vrouwen perfectionistisch zijn. Ze proberen hun uiteindelijke doel te bereiken en gaan weinig uit de weg. Zelfs wanneer ze hiervoor extra stappen moeten zetten. Volgens directeur Ditte Dupker van Leefstijl Training & Coaching (LTC) in Dalfsen kost dit de vrouwen veel energie. Het gevaar van overbelasting ligt dan ook op de loer. De druk om te presteren in de maatschappij loopt volgens Dupker voor iedereen steeds hoger op.

Vrouwen kunnen volgens LTC beter leren omgaan stress door de eerste waarschuwingsignalen te herkennen. Hierdoor kunnen ze onder de druk van de maatschappij al in een vroeg stadium een halt toeroepen aan sluipmoordenaars als perfectionisme. Bron: Nu.nl

Stress herkennen en oplossen
Het oplossen van stress is niet gemakkelijk en het verdient eigenlijk per individu een andere aanpak. Ook is het ene type persoon veel minder gevoelig voor stress dan het andere. Een aantal algemene tips willen we je toch geven:

-Zorg extra goed voor je zelf als je gestresst bent. Ga veelvuldig sporten en eet gezond. Het extra innemen van vitamine B kan ondersteunend helpen. Op het moment dat je in perioden van stress je gezondheid verslechtert, ligt een burn out op de loer. Hier vind je meer informatie over gezonde voeding en hier over manieren om te ontstressen.

-Probeer grip te krijgen op je werkzaamheden. Stel concrete doelen en plan je activiteiten. Overzicht in je werk, werkt stressverlagend.

-Bespreek problemen met je collega’s en baas. Vraag ook vrienden en kennissen mee te denken over de problemen die je ervaart. Vraag je zelf ook af waarom je gestresst raakt van bepaalde zaken. Wat is de achterliggende oorzaak?

-Durf nee te zeggen! Je kan niet alles aannemen. De frustratie is vaak dat je door de grote hoeveelheid aan taken alles maar half kan doen, wat tot minder goede resultaten leidt.

-Vind je ontspanning thuis. Ben actief thuis, doe leuke dingen, ga sporten en focus je op andere dingen dan je werk. Denk ook eens aan een yoga of meditatiecursus.

Relevante artikelen om verder te lezen:
Burnout; hoe herken je het?
Tips voor minder stress
Werk-privé balanstest
Stressbestendiger worden