Eén op de vier Nederlanders heeft last van slaapproblemen

1
690

 

Tachtig procent van de Nederlanders ligt ‘s nachts wel eens wakker en vier op de tien Nederlanders heeft regelmatig of zelfs dagelijks last van serieuze slaapproblemen. Dat blijkt uit onderzoek van de Nationale Zorgbarometer, uitgevoerd door Blauw Research.

Een kwart van de Nederlanders voelt zich doorgaans vermoeid. Jongeren hebben hier zelfs meer dan gemiddeld last van, terwijl 50-plussers juist minder last lijken te hebben van een onuitgeslapen gevoel.Verder hebben vrouwen vaker last van vermoeidheid dan mannen.

De meeste Nederlanders lijken op de hoogte te zijn van de gevolgen van slapeloosheid. Zo weet 97 procent dat je van een slechte nachtrust last kunt krijgen van een kort lontje, gezondheidsklachten en een gebrekkig concentratie vermogen. Veel vinden ook dat je in die positie een gevaar op de weg vormt.

Oorzaak slapeloosheid

Meestal is slapeloosheid echter het gevolg van spanningen en zorgen. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om problemen in het gezin, op het werk of in de relatie. Er kunnen lichamelijke aandoeningen zijn die slaapverstorend zijn, zoals pijn, jeuk, hoesten, plasdrang, verstopte neus en benauwdheid. Ook alcohol, nicotine, koffie en bepaalde medicijnen of een ongeregelde leefwijze kunnen de slaap verstoren.

Wat kun je zelf doen bij slapeloosheid?

  • Breng regelmaat aan in je slaaptijden. Doe geen middagdutjes. Ga pas naar bed als je slaap hebt. Sta op wanneer je niet kunt slapen en ga bijvoorbeeld lezen.
  • Gebruik later op de avond geen koffie, thee, cola, nicotine, alcohol of zware maaltijden. Deze kunnen de nachtrust verstoren.
  • Neem voor het naar bed gaan een uurtje de tijd om te ontspannen. Stop tijdig met lichamelijk werk en kijk niet naar spannende films. Een warme douche, rustige muziek of een avondwandeling kan de nodige rust geven.
  • Zorg voor een frisse slaapkamer (niet koud, niet warm) en kies voor een goed bed en losse nachtkleding.
  • Praat met je partner, vrienden of kennissen over je problemen die mogelijk de achtergrond vormen van je gespannenheid en slapeloosheid.
  • Kies eventueel voor yogalessen of een cursus ontspanningsoefeningen of ga een sport beoefenen.
Lees ook:
 

1 REACTIE