Bewegen is gezond, je voelt je fitter en hebt meer energie

0
1002
blog dummy

Iedereen weet dat bewegen gezond is. Maar wat doet regelmatig bewegen met je lichaam? Als je veel beweegt, raken je spieren, longen, hart en bloedvaten eraan gewend om te werken. Je voelt je daardoor fitter en je hebt meer energie.

Iedereen weet dat bewegen gezond is. Maar wat doet regelmatig bewegen met je lichaam? Als je veel beweegt, raken je spieren, longen, hart en bloedvaten eraan gewend om te werken. Je voelt je daardoor fitter en je hebt meer energie.

De voordelen op een rijtje:
1. Je kunt beter ontspannen en slapen, je bent minder moe en staat ’s ochtends makkelijker op;
2. Je hebt minder kans op overgewicht; je krijgt sterkere spieren en botten en een mooiere huid;
3. Je hebt minder kans op diabetes mellitus (suikerziekte);
4. Het is goed voor je bloeddruk en cholesterol;
5. Je hebt minder kans op hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct of een beroerte.

Geleidelijke opbouw is belangrijk
Als je niet gewend bent aan actief bewegen, moet je rustig beginnen. Het gaat erom dat je je zo inspant dat je ervan gaat hijgen en je hart sneller gaat kloppen. Wanneer je naar adem gaat snakken weet je dat je te enthousiast bent geweest. Breid de inspanning daarna geleidelijk uit. Begin bijvoorbeeld met een wandeling van 10 minuten en ga de dagen daarna wat vaker en langer bewegen. De eerste paar keer krijg je misschien wat spierpijn, maar dat is niet erg. Je zult merken dat het elke week beter gaat. Elke dag een halfuur actief bewegen is beter dan een of twee keer per week een uur intensief sporten.

Kies een activiteit die je leuk vind
Kies activiteiten die je leuk vind en die je makkelijk kunt inplannen in je dagelijks leven. Zorg voor afwisseling als je dat prettig vindt. Bijvoorbeeld de ene dag fietsen en zwemmen, de andere dag wandelen en cardio. Ga op een vaste tijd bewegen, bijvoorbeeld na het eten. Dan houd je het gemakkelijker vol. Wat ook helpt is om samen met je partner of een vriend(in) te gaan sporten. Schrijf je in bij een wandel-, fiets- of fitnessclub of bij een sportvereniging. Zo heb je een stok achter de deur en ga je wel sporten ook wanneer je een keertje geen zin hebt.

Alle kleine beetjes helpen
Maak er een gewoonte van om in je dagelijks leven wat extra te bewegen. Neem vaker de trap in plaats van de lift. Laat de auto staan en ga op de fiets naar de winkel of naar je werk. Wandel naar de brievenbus of het postkantoor. En blijf niet urenlang achter elkaar achter je pc of tv zitten. Al die kleine beetjes helpen om regelmatig en voldoende te blijven bewegen.