Gezondheidsproblemen door geluidsoverlast

0
85

 

Als je naast het spoor woont, kun je er misschien over meepraten: problemen met je gezondheid die te maken hebben met geluidsoverlast uit je omgeving. Onlangs benoemde de World Health Organisation geluidsoverlast als ‘schadelijke vervuiling’. Ook zeiden ze dat deze vorm van overlast risico’s heeft voor zowel de geestelijke als lichamelijke gezondheid van slachtoffers.

In de staat Georgia in Amerika ligt een gebied waar men, net zoals in Nederland, dicht op elkaar woont. Er is daar ook een opeengepakt wegennet waar mensen tussenin wonen. De Amerikaanse overheid besloot te onderzoeken hoeveel last deze mensen hadden van het constante lawaai van de vrachtwagens en auto’s in dit gebied. Het National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion stelde met het onderzoek vast dat veel mensen in dit deel van Amerika worden blootgesteld aan geluidsoverlast, en dat dit ook risico’s voor de gezondheid voor hen opleverde.

Gevolgen gezondheid geluidsoverlast

De onderzoekers legden uit dat geluidsoverlast twee problemen met zich meebrengt: een verstoorde slaap en frustratie over het lawaai. Doordat mensen niet meer aan hun benodigde hoeveelheid slaap komen, kunnen ze mentale problemen krijgen. De frustratie kan leiden tot hartproblemen of een te hoge bloeddruk.

“Langdurige blootstelling aan lawaai kan het risico op een hartaanval en hoge bloeddruk verhogen. Nachtelijk lawaai kan de kwaliteit van de nachtrust aantasten en hierdoor ochtendmoeheid en chronische slapeloosheid teweegbrengen,” aldus onderzoeksleider Dr. James B. Holt.

Slaap voor gezonde geest

Dat een onderbroken slaap mentale problemen kan opleveren, heeft te maken met hoe slaap is opgebouwd. Je slaap bestaat namelijk uit verschillende fases, die zich telkens herhalen. De laatste fase van zo’n cyclus, de REM-slaap, is belangrijk omdat je in die fase je geheugen opbouwt en informatie verwerkt. Je droomt ook vooral in deze fase. Voor een goede nachtrust is het belangrijk dat je aan genoeg REM-slaap komt. Sterker nog: als je de ene nacht te weinig REM-slaap hebt gehad, probeert je lichaam dit in de volgende nacht in te halen door deze fase langer te maken.

Dr. Holt concludeert dat geluidsoverlast waar mogelijk beperkt moet worden: “Voldoende slaap en een geestelijk welzijn zijn net zo belangrijk voor de gezondheid als goede voeding en lichaamsbeweging. Het meten en verminderen van geluidsoverlast uit de omgeving is essentieel voor het creëeren van een gezonde leefomgeving waar volwassenen en kinderen kunnen spelen, werken en leven.”
Het onderzoek wordt gepubliceerd in het oktober nummer van American Journal of Preventive Medicine.