Goede voornemens: weg met de smoesjes

0
994

Goede voornemens zijn vaak uitingen van innerlijke conflicten. Je weet zelf heel goed dat iets beter zou zijn, maar je wil het niet. Anders had je het al lang gedaan. Het nieuwe jaar is dan vaak toch het moment om echt vol frisse moed te starten met meer bewegen, afvallen, zuiniger met geld omgaan, vrijwilligerswerk of stoppen met roken.

Maar na een tijdje verslapt je aandacht. De weken vliegen voorbij en voor je het weet heb je al enige tijd geen actie meer ondernomen. Voor jezelf praat je dit goed, want je weet zeker dat je binnenkort weer actie gaat ondernemen.Smoesjes, want hoe langer je wacht, hoe moeilijker het meestal wordt om weer in je nieuwe ritme te komen.

Het probleem is dat veel mensen alles tegelijk willen aanpakken. Ook het nieuwe jaar heeft maar 24 uur per dag. Concentreer je eens op 1 goed voornemen. Gaat dat goed? Pak dan pas dat tweede goede voornemen erbij. Maar wees vooral niet te streng voor jezelf.

Verban de smoesjes

Wil jij jouw goede voornemens volhouden? Schaf dan deze smoesjes direct af:

  • Het komt nu even echt niet uit;
  • Morgen begin ik echt;
  • Ik ben te moe, dus ik kan beter een avondje uitrusten en morgen starten;
  • Dat gaat mij toch niet lukken, dus laat maar zitten.

Schrijf welke alledaagse hindernissen jouw streven in de weg staan op en bedenk wat je hier tegen kunt doen. Vind je het lastig om te sporten? Sluit je dan aan bij een teamsport. Je moet dan wel op komen dagen, want anders laat jij je teamgenoten in de steek. Als je het lastig vindt om tijdens feestje minder alcohol te drinken, bedenk dan al van tevoren wat de moeilijke momenten zullen zijn hoe jij je hier tegen kunt wapenen.

En vergeet vooral niet trots op jezelf te zijn. Wees trots op elke stap die je neemt. Je inschrijven bij een sportschool is al een stap in de goede richting.

Lees ook:

Motivatie en doorzettingsvermogen bij het sporten

Zo breng je strucutuur aan in je leven

Maak het hardlopen leuk