Hart gezonder met actieve vrijetijdsbesteding

0
807

Even lekker in de tuin werken of doe-het-zelven in huis is niet alleen leuk en ontspannend, maar ook nog eens gezond. Onderzoek van de American Heart Association heeft namelijk aangetoond dat dit soort activiteiten bijdragen aan een gezond hart.

Even lekker in de tuin werken of doe-het-zelven in huis is niet alleen leuk en ontspannend, maar ook nog eens gezond. Onderzoek van de American Heart Association heeft namelijk aangetoond dat dit soort activiteiten bijdragen aan een gezond hart.

In het onderzoek werden 4.200 deelnemers met de gemiddelde leeftijd van 49 geïnterviewd over hoe lang en hoe vaak ze in hun vrije tijd een activiteit deden zoals flink wandelen, grondig tuinieren, fietsen, sporten, schoonmaken en onderhoud van het huis. “Niet alleen intensief oefeningen doen en sporten zijn belangrijk”, zei Mark Hamer, onderzoeksleider en hoogleraar epidemiologie en volksgezondheid aan de University College in Londen. “Deze actieve vrijetijdsbestedingen staan voor een redelijk intensieve inspanning die belangrijk is voor de gezondheid. Het is vooral belangrijk voor oudere mensen om fysiek actief te zijn, omdat het bijdraagt aan gezond ouder worden.

Onderzoek actieve vrijetijdsbesteding

Er werd naar dezelfde mensen onderzoek gedaan in 1991-1993, 1997-1999 en rond 2008. De onderzoekers maten de gezondheid van de deelnemers met behulp van inflammatoire parameters: bepaalde stoffen in het lichaam waaraan dokters kunnen zien of je een bepaalde ziekte hebt. Mensen die veel bewogen in hun vrije tijd hadden bij elke meting een lagere hoeveelheid van die stoffen in het lichaam dan de mensen die niet veel bewogen, stelde het onderzoek vast. Mensen die gedurende het onderzoek meer gingen bewegen, hadden bij de vervolgonderzoeken ook lagere inflammatoire parameters.

Ongeveer de helft van de deelnemers hield zich aan het begin van de studie aan de Amerikaanse voorschriften voor een gezond hart, namelijk 2.5 uur per week bewegen. Gedurende de studie ging dit percentage omhoog naar 83 procent. “Het percentage van bewegende deelnemers ging behoorlijk omhoog omdat ze in het laatste deel van de studie met pensioen gingen”, zei Hamer. “We hebben aangetoond dat pensionering een positief effect heeft op de hoeveelheid beweging die mensen krijgen.”

Ouderen en beweging

Het nieuws dat er in de eerste helft van 2012 meer mensen doodgegaan waren dan het jaar ervoor is een recent voorbeeld dat beweging bijdraagt aan gezondheid op latere leeftijd. Er was namelijk een strengere winter dan normaal in februari, waardoor veel ouderen binnen waren blijven zitten. Die kregen zo te weinig beweging, en gingen hard achteruit.

Natuurlijk weten we eigenlijk allemaal wel dat beweging gezond is. Maar vaak ontbreekt het ons aan tijd of motivatie om ook écht aan die 30 minuten per dag te komen die de Nederlandse overheid ons adviseert. Daarom hieronder nog wat tips om wat makkelijker aan je beweging te komen:

  • Beweeg samen. Als je samen iets onderneemt, gaan de 30 minuten veel sneller voorbij omdat je je minder bewust bent van de tijd.
  • Beweeg niet om het bewegen, maar gebruik de tijd voor een ander doel. Ga bijvoorbeeld een eindje fietsen met iemand waar je nog een goed gesprek mee moet voeren. Of maak onder de wandeling een paklijst voor de vakantie.
  • Kom uit je automatisme om de auto te pakken. Ga actief op zoek naar manieren om meer te bewegen. Niet zoveel boodschappen nodig? Dan kun je lopend. Je tante of een vriend al een tijdje niet gesproken? Fiets even langs.
  • Als je van muziek houdt, kan het helpen om van je 30 minuten bewegen een feestje te maken met opzwepende melodieën en oppeppende beats. Kies een band die je leuk vindt en de 30 minuten zijn zo om.

Bron: artikel American Heart Association