Help: zonneallergie!

1
1211

Eindelijk laat de zon zich steeds meer zien en het lijkt erop dat mei in zomerse stijl zal eindigen. Maar aan de zon zitten echter ook schaduwkanten. Zo kun je last krijgen van zonneallergie.

Eindelijk laat de zon zich steeds meer zien en het lijkt erop dat mei in zomerse stijl zal eindigen. Maar aan de zon zitten echter ook schaduwkanten. Zo kun je last krijgen van zonneallergie.

Zonneallergie is een reactie van je huid na blootstelling aan zonlicht. Uit onderzoek blijkt dat UV-A straling de oorzaak is.

UV-straling

Een klein deel van alle zonnestralen is ultraviolette straling (UV-straling). Ultraviolette straling kun je onderverdelen in UV-A, UV-B en UV-C (UV-C wordt door de atmosfeer gefilterd). UV-A is dus de belangrijkste veroorzaker van zonneallergie en UV-B speelt een grote rol bij zonnebrand. Dit licht kan echter ook zorgen voor zonneallergie.

Zonneallergie herkennen

De meest voorkomende vorm van zonneallergie is polymorfe lichteruptie (PMLE).
Ongeveer twintig procent van de bevolking heeft last van zonneallergie. Vooral vrouwen tussen de 20 en 40 jaar oud kunnen er last van krijgen. Je herkent zonneallergie aan jeukende bultjes en blaasjes op je huid. Ook voelt de huid droog aan en kunnen er schilfertjes ontstaan. Zonneallergie ontstaat meestal 1 tot 5 dagen na blootstelling aan zonlicht.

Vaak krijg je klachten wanneer je huid na lange tijd weer wordt blootgesteld aan zonlicht. Dit is vaak in het voorjaar. Maandenlang hebben dikke truien je huid beschermd. Je huid is in het voorjaar nog niet gewend aan het zonlicht. Vaak nemen de klachten halverwege de zomer af. ӬHet is (nog) niet bekend waarom de ene persoon last heeft van zonneallergie en de ander niet. Mogelijk speelt het huidtype een rol. Mensen met een lichte huid hebben vaker last van zonneallergie, dan mensen met een donkere huidskleur.

Tips tegen zonneallergie

Zonneallergie is vervelend, maar gelukkig kun je er zelf veel aan doen. Enkele tips:

1. Vermijd de zon tussen 12.00-15.00 uur. Ӭ

2. Laat je huid in de lente langzaam wennen aan de zon.

3. Droog je na het zwemmen goed af. Laat je lichaam niet drogen in de zon. Een vochtige huid is gevoeliger voor zonlicht. Ӭ

4. Draag een zonnebril.Ӭ

5. Zonlicht komt ook onder de parasol, vooral UV-A

6. Bescherm je huid ook wanneer je achter glas zit. UV-A licht gaat door glas heen. Ӭ

7. Gebruik een zonnebrandcrème die zowel UVA- als UVB-stralen tegenhoudt. ”¨”¨

LichttherapieӬ

Heb je veel last van zonneallergie dan is lichttherapie misschien een optie. Geleidelijk wordt je huid blootgesteld aan zonlicht (UVA lamp). Ӭ

HuisartsӬ

Helpen de maatregelen niet? Breng dan een bezoek aan de huisarts. Hij of zij kan beslissen wat de beste behandeling voor jou is.

Lees ook:

Hoop voor mensen met zonneallergie

Beschermt jouw zonnebril voldoende?

Een allergische reactie

1 REACTIE

  1. De adviezen in het artikel zijn goed bedoeld, maar het zijn wel standaardadviezen. Zowel ik als mijn dochter hebben last van zonneallergie. In maart beginnen we ieder jaar met UVA om onze huid te laten wennen aan de intensiteit van het licht tijdens de zomer. Dit gaat heel goed. Lichttherapie in het ziekenhuis is bijna geen optie meer aangezien je vrijwel dagelijks hiervoor naar het ziekenhuis moet gaan. Via een bedrijf hebben we een lamp voor thuisgebruik gekocht. Onze dermatoloog geeft ons gebruiksadviezen en uiteraard gaan we wel regelmatig bij haar langs ter controle. Ook heb bedrijf waar we de lamp hebben gekocht, http://www.goodlite.nl, heeft ons heel veel nutigge adviezen gegegeven.