Houd je weerstand op peil

0
481

 

De wintermaanden stellen onze weerstand vaak op de proef. Mensen worden verkouden of grieperig. Hoe kan je hier het beste tegen wapenen? 5 tips om je weerstand te verhogen:

  1. Eet gezond
    Het klinkt als een open deur, maar gezond eten is de basis voor een sterk lichaam. Twee ons groenten en twee stuks fruit is een basisregel waar niet iedereen zich aan houdt. Let daarnaast op de hoeveelheid vet, zout en suiker dat je binnen krijgt. Met name vitamines en mineralen kunnen je helpen je weerstand te versterken. Belangrijke vitamines hiervoor zijn vitamine A (margarine, halvarine), vitamine B6 (aardappelen, bananen, bruin brood), Vitamine C (citrusvruchten, paprika), Vitamine D (vette vis, margarine) en vitamine E (zonnebloemolie, ei). Lees hier meer over gezonde voeding.
  2. Slaap voldoende
    Een terkort aan slaap heeft directe invloed op je concentratievermogen, stemming en ook weerstand. Zorg dat je minimaal 7 uur per dag slaapt.
  3. Voldoende beweging
    Beweging maakt je lichaam sterk, het verbeterd je uithoudingsvermogen en stimuleert een goede bloedsomloop. Meer info over beweging vind je hier.
  4. Ga naar buiten
    frisse lucht en beweging (bij voorkeur in de natuur) helpen je een goede weerstand op te bouwen.
  5. Zorg voor voldoende ontspanning
    Probeer stress te vermijden en rust te pakken in drukke tijden. meer info over stress vind je hier.