Obstipatie op vakantie

0
1300

Tijdens de vakantie krijg je te maken met vreemde toiletten, andere voeding en een ander eetpatroon . Ook kan je last hebben van stress voor vertrek. Want zal de vakantie wel helemaal vlekkeloos verlopen? Een gezonde spanning, maar deze stress en bovengenoemde punten kunnen voor obstipatie zorgen.

Tijdens de vakantie krijg je te maken met vreemde toiletten, andere voeding en een ander eetpatroon. Ook kan je last hebben van stress voor vertrek. Want zal de vakantie wel helemaal vlekkeloos verlopen? Een gezonde spanning, maar deze stress en bovengenoemde punten kunnen voor obstipatie zorgen.

Obstipatie is een verstopping. Bij verstopping blijft de ontlasting te lang in de dikke darm zitten. Ga je thuis misschien wel elke dag voor een grote beurt naar het toilet, op vakantie kan dat veranderen in één keer per week.

Klachten obstipatie
Een verstopping kan zich uiten in een opgeblazen gevoel. Je kan buikpijn hebben en een pijnlijke ontlasting.

Oplossingen tegen obstipatie
Tijdens de vakantie is je eetpatroon anders dan thuis. Probeer op vakantie goed op je voeding te letten. Vermijd het eten van wit brood en bananen. Maar eet voldoende volkerenproducten, groenten, fruit en drink twee liter water op een dag. Het eten van vezels bevordert de spijsvertering.

Naast het eten van voldoende volkorenproducten wordt vaak het advies gegeven om laxeermiddelen te gebruiken. Laxeermiddelen zijn echter zeer ongezond. Ze zijn verslavend en overmatig gebruik kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Sommige middelen kunnen de darm beschadigen.
Als advies geven wij daarom om laxeermiddelen te vermijden.

Helpt het eten van volkorenproducten onvoldoende dan is zijn psylliumvezels misschien een oplossing. Deze zijn oplosbaar en verkrijgbaar in de apotheek. Het is belangrijk om daarnaast voldoende water te drinken. Door psylliumvezels te gebruiken verklein je ook de kans op aambeien. Wanneer je hard moet persen op het toilet kun je aambeien krijgen. De anus is dan geïrriteerd en jeukt vaak. Ook zit er soms bloed bij de ontlasting.

Tot slot is het goed om voldoende te bewegen. Bewegen stimuleert de darmwerking.

Bron: Apotheek.nl