Leer te relativeren

0
938

Druk maken om problemen op je werk. Nachtenlang wakker liggen en een te groot verantwoordelijkheidsgevoel. Je gezondheid heeft het soms zwaar te voortduren. Tijd om te leren relativeren.

Druk maken om problemen op je werk. Nachtenlang wakker liggen en een te groot verantwoordelijkheidsgevoel. Je gezondheid heeft het soms zwaar te voortduren. Tijd om te leren relativeren.

Voor veel mensen is het moeilijk om te relativeren. Toch kun je leren om kleine problemen weer in het juiste perspectief te zien.

Humor helpt
Om te leren relativeren is humor belangrijk. Lach van binnen om alle serieuze gezichten tijdens een ‘zware’ vergadering of om mensen die zichzelf heel belangrijk vinden.

Maak categorieën
Verdeel verschillende problemen in categorieën. De grootste rampen (het ergste wat je kan overkomen) plaats je in de hoogste categorie. Je zult merken dat het piekeren over een probleem op je werk niet tot de grootste rampen behoort. Je plaats dit probleem dus niet in de hoogste categorie, maar in één van de laatste. Kleine problemen kun je op deze manier weer in het juiste perspectief zien.

Nachtje slapen
Probeer na je werk niet meer te piekeren over kleine problemen. Ga op tijd naar bed en de volgende dag is het probleem een stuk minder groot. Vaak worden problemen groter door vermoeidheid.

Zinnen verzetten
Ga wat doen waar je blij van wordt. Afleiding zorgt ervoor dat je minder tijd hebt om te piekeren. Ontspan en denk even niet aan je probleem. Vervolgens kun je weer met een frisse blik en voldoende energie het probleem bekijken en oplossingen bedenken.

Heb jij meer tips om te relativeren? Vertel het hieronder!