Lever van vis goed voor de gezondheid

0
1343

 

De lever van een vis is goed voor de
gezondheid. Volgens onderzoekers van de Universiteit van Almeria (Spanje) is de
lever een goede bron van meervoudige onverzadigde vetzuren, die heilzaam zijn
voor de gezondheid.

De lever van de vis is vaak het eerste deel dat wordt verwijderd en
teruggegooid in zee. Het orgaan wordt simpelweg niet gebruikt, met uitzondering van de levers van
schelvissen. Hier wordt levertraan uit gemaakt.

Vooral de lever van ansjovis bevat hoge concentraties goede vetzuren.

Onverzadigde vetzuren

Meervoudige onverzadigde
vetzuren
zorgen voor een daling van het ‘slechte’ LDL-cholesterolgehalte. Simpelweg kan gesteld worden dat
onverzadigde vetten in de basis gezond zijn omdat ze hart- en vaatziekten
kunnen voorkomen en onmisbaar zijn bij de opbouw van cellen in het lichaam.

Verzadigde vetten zijn in de basis ongezond omdat ze het cholesterolgehalte in
het bloed kunnen verhogen wat juist weer leidt tot een hogere kans op hart en
vaatziekten.

Een aantal voorbeelden van
voedingsmiddelen met gezonde (onverzadigde) en ongezonde (verzadigde) vetten:

Onverzadigd:

  • Plantaardigde oliĆ«n en producten gemaakt van plantaardige olie, zoals
    zonnebloemolie, kuipjes margarine, halvarine en vloeibare bak- en braadproducten
  • Vette vis zoals, zalm, haring en makreel
  • Noten en pinda’s, zoals amandelen, cashewnoten, walnoten

Verzadigd:

  • Volle zuivelproducten (volle melk)
  • Room
  • koekjes en gebak (maar ook croissants)
  • Chocolade
  • Snacks
  • Ijs
  • Kokosmelk, kokosolie

Vette
vleessoorten, zoals worst en spek.