Consumenten gebruiken steeds vaker gezondheidslogo’s of andere voedingsinformatie op verpakkingen van voedingsmiddelen. Inmiddels checkt 47 procent van de consumenten of het product gezond is of gezonder dan andere producten. Vorig jaar was dat nog 40 procent. Bij de aankoop letten consumenten vooral op calorieën, vetten en suikers. Dit blijkt uit onderzoek onder 1000 consumenten door onderzoeksbureau GfK.
Er zijn verschillende logo’s, zoals Ik Kies Bewust en het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn. Ook is er het zogenoemde GDA-systeem dat in een tabel laat te zien hoeveel calorieën, koolhydraten, vetten, eiwitten en natrium een product bevat. Uit het onderzoek blijkt dat Ik Kies Bewust het bekendste logo is. 95 Procent van het winkelend publiek herkent dit logo, dat gesteund wordt door het Voedingscentrum. Inmiddels geeft bijna zeven op de tien mensen aan dat het Ik Kies Bewust logo hen soms tot vaak helpt bij een gezondere keuze maken. Klik hier voor meer informatie over ‘Ik kies Bewust’.