Ontspanning is geen luxe

0
1218

Veel mensen wachten te lang met tijd nemen voor zichzelf. Verplichtingen vanuit je werk, boodschappen doen of het huishouden lijken veel belangrijker dan even niks doen of in alle rust een boek lezen. Maar vergis je niet, ontspanning is geen luxe maar een gezonde noodzaak.

Veel mensen wachten te lang met tijd nemen voor zichzelf. Verplichtingen vanuit je werk, boodschappen doen of het huishouden lijken veel belangrijker dan even niks doen of in alle rust een boek lezen.

Maar vergis je niet, ontspanning is geen luxe maar een gezonde noodzaak. Genoeg ontspannen kan stress en spanning voorkomen. Je voelt je daardoor energieker, veerkrachtiger en gelukkiger.

Ontspannen lukt niet iedereen even goed. Zeker niet als je hoofd vol zit met honderd andere dingen die je nog moet doen. Ontspannen is echt een vaardigheid op zich en het leren ervan lijkt in zekere zin op het leren van nieuwe vaardigheden, zoals koken of fietsen.

Ontspanningsoefeningen

De volgende oefeningen helpen je te ontspannen. Wees niet ontmoedigd als de ontspanningsoefeningen niet direct vlekkeloos verlopen. Na wat meer oefening zul je merken dat je steeds beter controle krijgt over je lichaam.

Je kunt de oefeningen elke dag gebruiken, bijvoorbeeld elke ochtend of voor het slapen gaan. Of je kunt ze speciaal inzetten ter voorbereiding op een moeilijke of spannende situatie.

  • Spierontspanning: beluister de podcast op Mentaalvitaal.nl.
  • Visualisatie: zoek een prettige houding, sluit je ogen en haal een paar keer diep adem. Ga in gedachten terug naar een gebeurtenis die je op dat moment gelukkig maakte. Denk hier zo sterk mogelijk aan. Kijk in gedachten om je heen en let daarbij ook op kleine dingen. Bijvoorbeeld: Welke kleuren zag je? Welke geluiden hoorde je? Hoe rook het op dat moment?
  • Ademhaling: ga zo gemakkelijk mogelijk zitten of liggen. Sluit je ogen. Leg je handen op je buik. Adem in door je buik uit te zetten. Adem uit en voel met je handen dat je buik weer platter wordt. Tel in gedachten iedere inademing en uitademing (1, 2, 3, …). Probeer je inademing en uitademing even lang te laten duren zodat het een continue stroom wordt. Leiden je gedachten je af, begin dan rustig opnieuw met tellen (zonder daarover te oordelen). Op een gegeven moment merk je dat je alleen nog maar aan het ademhalen bent en daar aandacht voor hebt.

Auteur: Merel Haverman

Merel Haverman is wetenschapper bij het Trimbos-instituut en medeauteur van het boek Mental fitness – verbeter je mentale conditie. Zij is betrokken bij de ontwikkeling van en het onderzoek naar online therapie ter bevordering van mentale gezondheid en geluk.

Lees ook:

10 stressvrije bestemmingen

Tips voor meer mindfulness in je dagelijks leven

Ben jij overbelast?