Slapen: de vijf fasen

1
491

Dat weinig slapen slecht is voor onze gezondheid weten we allemaal. Na een nacht slecht slapen functioneer je overdag minder goed. Je bent prikkelbaar en je kunt je vaak minder goed concentreren. Maar ook te lang slapen kan negatieve gevolgen hebben voor je gezondheid.

Dat weinig slapen slecht is voor onze gezondheid weten we allemaal. Na een nacht slecht slapen functioneer je overdag minder goed. Je bent prikkelbaar en je kunt je vaak minder goed concentreren. Maar ook te lang slapen kan negatieve gevolgen hebben voor je gezondheid.

Eén nacht te kort of te lang slapen is echter geen reden tot paniek. Maar wanneer je wekenlang of maandenlang minder dan zes uur per nacht slaapt of meer dan negen uur kan je gezondheid er onder gaan lijden.

Uit een nieuw wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen die veel te kort of juist veel te lang slapen een verhoogd risico lopen om vroegtijdige te sterven. Volgens Britse en Italiaanse onderzoekers kan het slapen van minder dan zes uur per dag zelfs dodelijk zijn. Maar mensen die meer dan negen uur per dag slapen lopen eveneens een verhoogd risico op vroegtijdig te sterven.

Kortom, gemiddeld heb je ongeveer zeven à acht uur slaap per nacht nodig. Hoe ziet onze slaapcyclus eruit? Elke nacht kun je ruwweg indelen in vijf slaapcycli met een zelfde opbouw van 90 tot 120 minuten.

Elke cyclus bestaat uit vijf fasen.

Fase 1: Dit is de overgangsfase tussen waken en slapen. Je oogbeweging vertraagt en het is moeilijk om je ogen open te houden.

Fase 2: Je bent hier in lichte slaap. Deze fase duurt ongeveer drie kwartier. Van zachte geluiden word je niet meer wakker, maar wanneer je wordt gewekt dan denk je niet te hebben geslapen.

Fase 3: In deze fase wordt je ademhaling rustiger en regelmatiger. Je hartritme daalt en je spieren ontspannen.

Fase 4: In deze fase ben je in diepe slaap. Je lichaam herstelt zich. Wanneer je op dit moment gewekt wordt ben je gedesoriënteerd.

Fase 5: Dit is de droomfase. Je hersenen zijn in deze fase zeer actief. Ze verwerken veel informatie. Hierdoor kan je soms heftig gaan dromen. Je hartslag is onregelmatig en je bloeddruk stijgt. Een energieslurpende fase. Na deze fase ontwaak je vaak onbewust, waarna de slaapcyclus weer opnieuw van start gaat.

Heb je problemen om in slaap te komen? Lees dan ons artikel ‘Tips om beter te slapen’.

Bekijk ook:
Teveel slaap leidt tot slaapproblemen
Slapen tegen stress
Nachtmerries
Slapenloosheid
Snurken

1 REACTIE