Tip: Let op zink

0
871

Zink is een belangrijk mineraal dat je lichaam helpt bij verschillende functies. Het helpt je immuunsysteem goed te laten werken en speelt een belangrijke rol bij het maken van cellen en het genezen van wonden. Daarnaast is zink ook nodig om koolhydraten af te breken.

Zink is een belangrijk mineraal dat je lichaam helpt bij verschillende functies. Het helpt je immuunsysteem goed te laten werken en speelt een belangrijke rol bij het maken van cellen en het genezen van wonden.

Daarnaast is zink ook nodig om koolhydraten af te breken. Als je op dieet bent en wilt afvallen is zink dus ook een belangrijke stof, en je moet er voor zorgen dat je er genoeg van binnen krijgt.

Voeding met zink
In vlees, vis, bruinbrood, peulvruchten en rijst komt per 100 gram ongeveer 0,5 mg zink of meer voor. In melk, kaas, aardappelen, groenten en fruit minder dan 0,5 mg per 100 gram. Met een goed gevarieerde voeding is het dus mogelijk dagelijks gemiddeld 10 à 15 mg zink op te nemen.

Wel is het zo dat zink uit dierlijke voedingsmiddelen beter wordt opgenomen door je lichaam dan uit groenten en fruit. Zink moet namelijk gebonden zijn aan een eiwit om via de darmwand in het bloed terecht te komen en zo vervoerd te worden naar de weefsels. Dit eiwit is natuurlijk al van nature aanwezig in dierlijke voedingsmiddelen.

Symptomen als je te weinig zink binnen krijgt
Er zijn een aantal symptomen waaraan je kunt merken of je te weinig zink binnen krijgt:
– langzame groei
– slechte eetlust
– wonden die langzaam helen
– haarverlies
– problemen met ruiken
– problemen met proeven
– regelmatig last hebben van infecties
– slecht kunnen zien in het donker
– een slechte huid

Deze symptomen kunnen ook andere oorzaken hebben, als je een van deze problemen hebt hoeft het niet door een zinkgebrek te komen.

Aanbevolen hoeveelheden
De aanbevolen hoeveelheden zink voor volwassenen is gesteld op 15 mg per dag. Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben iets meer nodig. Mensen die veel zweten kunnen 3 mg zink per dag verliezen, dus hebben ook een iets hogere behoefte. De zinkbehoefte is groter bij alcoholisten of diabetici. Ook het gebruik van de anticonceptiepil of hormoonpreparaten geeft een hogere zink behoefte.

Dit artikel is afkomstig van de redactie van Valtaf.nl