Verantwoord snacken tijdens de feestdagen

1
945

 

Verantwoord snacken is sowieso natuurlijk al een
hele uitdaging, laat staan tijdens de kerstdagen. Hapjes en drankjes zijn er in
overvloed en probeer daar maar eens weerstand aan te bieden. Met deze
tips kun je toch genieten van wat extra’s, zonder dat je na de feestdagen
gelijk naar een grotere kledingmaat moet grijpen.

Hou
het bij de kerstdagen

In december lijkt de hele maand wel in het teken te
staan van lekker eten. Probeer hier niet aan toe te geven, ondanks dat het
moeilijk kan zijn als de verleidingen continue op de loer liggen. Geniet
tijdens de kerstdagen van de extraatjes die je ongetwijfeld binnenkrijgt, maar
overdrijf het niet. Houd je op de andere dagen gewoon vast aan je normale
voedingspatroon.

Beweeg

De kerstdagen associëren we vaak meteen met lekker
eten en ontspannen met de familie. Maar waarom zou je tussen de bedrijven door
niet even de deur uit gaan voor een lekkere wandeling. Beweging is ook erg goed
om lekker te ontspannen en tegelijkertijd krijg je ook een gezonde dosis
lichaamsbeweging. Vind je het lastig om tussen de bedrijven door de deur uit te
gaan, probeer dan ’s ochtends de benen te strekken.

Niet
compenseren

Veel mensen proberen maaltijden over te slaan om zo
calorieën te sparen. Dit lijkt een mooie manier om later wat extra’s te kunnen
eten. Maar in de praktijk werkt dit meestal anders. Wanneer je maaltijden
overslaat of minder eet tijdens de maaltijden, krijg je eerder honger en zul je
dus ook sneller geneigd zijn om allerlei lekkernijen in je mond te stoppen. Met
als gevolg dat je juist veel meer calorieën binnenkrijgt.

Een
goed doel

Na de kerstdagen blijkt het vaak dat je je veel te
veel boodschappen hebt ingeslagen. In plaats van de restjes zelf op de eten,
kun je er ook een ander een groot plezier mee doen, zoals het Leger des Heils
of een daklozeninstanties. Zij zitten te springen om deze restjes en jij komt
vervolgens niet meer in de verleiding om de kliekjes op te eten.

1 REACTIE