Voedingsregels voor sporters

0
667
blog dummy

De algemene spelregels voor de voeding van een sporter zijn:

• eet volop koolhydraatrijke voedingsmiddelen (60% van de energie)
• wees zuinig met vetten (30-35% van de energie)
• eet voldoende eiwitrijke voedingsmiddelen
• eet gevarieerd
• zorg voor een royale vochtinname
• zorg voor een goede timing van de maaltijden.
De ene sport is echter de andere niet. Iedere sport stelt zo zijn eigen eisen aan de voeding. De diverse sporten kunnen geclusterd worden in de volgende groepen. Sommige sporten vallen misschien deels in de ene, deels in de andere categorie.

Per categorie vind je de specifieke eisen waaraan de voeding moet voldoen:

• Duursport: langdurende belasting met een matige intensiteit of kortdurend (2-10 minuten) met een hogere intensiteit. Voorbeelden zijn fietsen, wandelen, joggen, hardlopen, schaatsen, skeeleren, skaten, zwemmen, aqua-joggen, aerobics, langlaufen, skiën. Klik hier voor voedingstips bij duursport.
• Krachtsport: kortdurende belasting met hoge intensiteit. Voorbeelden zijn gewichtheffen, kogelstoten, touwtrekken, turnen, sprinten,karate, discuswerpen, speerwerpen, kogelslingeren, hoog- en verspringen, korte-afstandzwemmen. Klik hier voor voedingstips bij krachtsport.
• Spelsport: afwisseling van duur- en intervalactiviteit (kracht- en snelkrachtacties). Voorbeelden zijn voetbal, tennis, handbal, hockey, volleybal. Klik hier voor voedingstips bij spelsport.